Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIsabela Maria Freitas Ferreirapt_BR
dc.creatorJanaína Bianca Barlettapt_BR
dc.creatorMarcela Mansur Alvespt_BR
dc.creatorCarmem Beatriz Neufeldpt_BR
dc.date.accessioned2023-10-27T21:13:37Z-
dc.date.available2023-10-27T21:13:37Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.epage19pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.49076pt_BR
dc.identifier.issn1807-0329pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60201-
dc.description.abstractThis study aimed to identify the material available in the literature about the self-knowledge and to find instruments to assess this construct aimed at the audience of children and adolescents, based on Cognitive-Behavioral Therapy. As a method, a literature review was performed in the PubMed, PsycINFO, Lilacs and Scielo databases. During the choice of descriptors, there was an overlap between the concepts self-knowledge and self-concept. From this, both concepts were treated as synonyms, adopting the termself-concept to refer to the two concepts. The search resulted in 11 articles that met the selection criteria. The studies were published from 2008 to 2018, with varied objectives, ranging from health problems to psychic symptoms and disorders in childhood and/or adolescence; self-concept was shown to be related to greater well-being and quality of life. In addition, seven instruments were found to assess self-concept in childhood and/or adolescence, two of which were adapted to the Brazilian population. In conclusion, there are still few studies in the literature on this subject, as well as a lack of instruments to assess it in the Brazilian population of children and adolescents. Thus, this study confirmed that self-knowledge is a complex and multidimensional construct and the need for further studies in the area.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho foi identificar o que há na literatura sobre o autoconhecimento e encontrar instrumentos disponíveis para avaliar tal construto voltado para o público de crianças e adolescentes, embasados na Terapia Cognitivo-Comportamental. Como método, foi desenvolvida uma revisão de literatura nas bases de dados PubMed, PsycINFO, Lilacs e Scielo. Durante a escolha dos descritores notou-se uma justaposição entre os conceitos autoconhecimento e autoconceito. A partir disso, ambos os conceitos foram tratados como sinônimos, adotando o termo autoconceito para se referir aos dois conceitos. A busca resultou em 11 artigos que atenderam aos critérios de seleção. Sobre os estudos, os anos de publicação variaram de 2008 a 2018, com objetivos variados, englobando desde problemas envolvidos com a saúde até sintomas e transtornos psíquicos na infância e/ou adolescência. O autoconceito mostrou se relacionar ao maior bem-estar e qualidade de vida. Além disso, foram encontrados sete instrumentos que avaliam o autoconceito na infância e/ou adolescência, sendo dois com adaptação para a população brasileira. Concluiu-se que ainda há poucos estudos na literatura sobre esse assunto, como também uma lacuna de instrumentos para avaliá-lo na população brasileira infanto-juvenil. Dessa forma, este estudo confirmou que o autoconhecimento é construto complexo e multidimensional e que há a necessidade de mais estudos na área.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia em estudopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutoconceitopt_BR
dc.subjectEscala de autoconceito infanto-juvenilpt_BR
dc.subjectRevisão de literaturapt_BR
dc.subject.otherAutoimagempt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherTerapia cognitivo-comportamentalpt_BR
dc.titleDo autoconhecimento ao autoconceito: revisão sobre construtos e instrumentos para crianças e adolescentespt_BR
dc.title.alternativeFrom self-knowledge to self-concept: review on constructs and instruments for children and adolescentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/PsicolEstud/article/view/49076pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7021-3114pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0834-4559pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3961-3475pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1097-2973pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.