Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60227
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miriam Hermeto Sá Mottapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7537281411726187pt_BR
dc.contributor.referee1Nilma Lino Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Adriane Aparecida Vidal Costapt_BR
dc.contributor.referee3Marcos Francisco Napolitano de Eugeniopt_BR
dc.contributor.referee4Rodrigo Patto Sá Mottapt_BR
dc.creatorBruno Vinicius Leite de Moraispt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7366926207303855pt_BR
dc.date.accessioned2023-10-30T14:41:05Z-
dc.date.available2023-10-30T14:41:05Z-
dc.date.issued2022-02-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60227-
dc.description.abstractThis dissertation approaches the production of Brazilian Black Music released between 1960 and 1988, analyzing the circulation of anti-racist political ideas in the songs. The research identified the affirmation of black culture and the denunciation of racial prejudice in Brazil as frequent themes in a Brazilian musical production that hybridized or incorporated sounds from American Black Music. The initial mark of such production was located in 1960, with the first LP by Elza Soares and the emergence of Bossa Negra, also developed by Jorge Ben and Wilson Simonal. Starting with Bossa Negra, the research identified, in the late 1960s, the incorporation of Soul and Funk, which became hegemonic in Brazilian Black Music and reached their prime in the 1970s, with several artists. Along with the sounds, the research also identified in the lyrics of the songs, from 1967 onwards, a movement of dialogue with the reality of American black communities, in what was called the Political Language of Black Pride. In the final mark, the 1980s, the research found the withdrawal of Black Music Brasileira sounds in the phonographic market. Among the conclusions of the research on the dissemination of the anti-racist theme, there was the location of an effort by the anti-racist black militancy to change the understanding of the word “racism”: from asserting the superiority of a race and segregationism to prejudice and discrimination against black communities, an understanding that would have contributed to the deconstruction of the ideals of “racial democracy” in Brazil as a myth.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese estuda a produção da Black Music Brasileira lançada entre 1960 e 1988, analisando a circulação de ideias políticas antirracistas nas canções. A pesquisa identificou a afirmação da cultura negra e a denúncia do preconceito racial no Brasil como temas frequentes em uma produção musical brasileira que hibridava ou incorporava sonoridades da Black Music estadunidense. O marco inicial de tal produção foi localizado em 1960, com o primeiro LP de Elza Soares e o surgimento da Bossa Negra, também desenvolvida por Jorge Ben e Wilson Simonal. A partir da Bossa Negra, a pesquisa identificou no final dos anos 1960 a incorporação do Soul e o Funk, que se tornaram hegemônicos na Black Music Brasileira e encontraram seu auge na década de 1970, com vários artistas. Junto às sonoridades, a pesquisa também identificou nas letras das canções, a partir de 1967, um movimento de interlocução com a realidade das comunidades negras estadunidenses, no que foi chamado de Linguagem Política do Orgulho Negro. No marco final, a década de 1980, a pesquisa localizou o retraimento das sonoridades da Black Music Brasileira no mercado fonográfico. Entre as conclusões da pesquisa na difusão da temática antirracista, houve a localização de um esforço da militância negra antirracista pela mudança na compreensão do vocábulo “racismo”: de afirmação da superioridade de uma raça e segregacionismo para o preconceito e discriminação contra as comunidades negras, compreensão que teria contribuído para a desconstrução do ideário de “democracia racial” no Brasil enquanto um mito.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBlack music brasileirapt_BR
dc.subjectBossa negrapt_BR
dc.subjectAntirracismopt_BR
dc.subjectDitadura militarpt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectHistória políticapt_BR
dc.subject.otherHistória - Tesespt_BR
dc.subject.otherRacismo - Tesespt_BR
dc.subject.otherAntirracismo - Tesespt_BR
dc.subject.otherMúsica popular - Brasil - Tesespt_BR
dc.subject.otherBrasil - História - 1964-1985 - Tesespt_BR
dc.titleO swing da cor : a linguagem política do orgulho negro na black music brasileira (1960-88)pt_BR
dc.title.alternativeThe color swing : the political language of black pride in brazilian black music (1960-88)pt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Swing da Cor. Finalizada. Corrigida..pdfTese Swing da Cor. Bruno Morais.6.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.