Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60264
Type: Artigo de Periódico
Title: Efeitos da COVID-19 na economia da cultura no Brasil
Other Titles: Effects of the COVID-19 on the brazilian cultural economy
Authors: Ana Flavia Machado
Débora Freire
Rodrigo Cavalcante Michel
Gabriel Vaz de Melo
Alice Demattos Guimarães
Abstract: O artigo busca mensurar, por meio da aplicação de modelo de Insumo-Produto, os impactos da Covid-19 na economia da cultura no Brasil no que tange ao valor bruto da produção, renda e emprego, mais enfaticamente no consumo de cultura fora do domicílio. Para tanto, recorre-se aos dados da Síntese do Indicadores e Informações Culturais do IBGE (2019), da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNADc/IBGE) de 2019 e das Contas Nacionais do IBGE. Entre os resultados principais, destacam-se: a paralisação total das atividades artís-ticas, criativas e de espetáculos por cinco meses geraria uma queda de 21,2% no valor bruto da produção do próprio setor (no ano) e de 0,17% na economia (no ano). Já em termos monetários, o impacto da paralisação da prestação de serviços artísticos e culturais fora do domicílio seria a queda de R$ 18,5 bilhões no valor da produção da economia. Esse impacto implica que, para cada R$ 1 a menos no setor, tem-se R$ 1,6 a menos na Economia. Destarte, o trabalha busca enfatizar que, além das perdas sociais e simbólicas da paralisação do setor cultural no Brasil, existe um impacto econômico, que afeta a Economia como um todo.
Abstract: The article seeks to measure, through the application of the Input-Output model, the impacts of Covid-19 on the cultural economy in Brazil in terms of the gross value of production, income and employment, more emphatically in the consumption of culture outside the home . To do so, we use data from the IBGE Summary of Cultural Indicators and Information (2019), the Continuous National Household Sample Survey (PNADc/IBGE) of 2019 and the IBGE National Accounts. Among the main results, the following stand out: the total stoppage of artistic, creative and spectacle activities for five months would generate a drop of 21.2% in the gross value of the sector's own production (in the year) and 0.17 % in the economy (in the year). In monetary terms, the impact of stopping the provision of artistic and cultural services outside the home would be a drop of R$18.5 billion in the value of the economy's production. This impact implies that, for every R$1 less in the sector, there is R$1.6 less in the Economy. Therefore, the work seeks to emphasize that, in addition to the social and symbolic losses of the paralysis of the cultural sector in Brazil, there is an economic impact, which affects the Economy as a whole.
Subject: COVID-19
Economia
Impacto
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/60264
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://www.bnb.gov.br/revista/index.php/ren/article/view/1324/920
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Econômica do Nordeste
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EFEITOS DA COVID-19 NA ECONOMIA DA CULTURA NO BRASIL.pdf312.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.