Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60433
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliane Pawlowski de Oliveira Araújopt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Gonçalvespt_BR
dc.creatorRoberta de Souza Pedroso Castelo Brancopt_BR
dc.creatorEmiliana de Castro Bragapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-01T17:02:36Z-
dc.date.available2023-11-01T17:02:36Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage53141pt_BR
dc.citation.epage53147pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37118/ijdr.23781.01.2022pt_BR
dc.identifier.issn2230-9926pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60433-
dc.description.abstractAdaptar as organizações ao cenário hipercompetitivo implica transformar percepções e criar grupos para gerar soluções para lidar com os desafios do dia a dia. Essa adaptação é alcançada por meio de conjuntos complexos de operações mentais, motoras, perceptivas, afetivas, simbólicas e sociais que influenciam o desempenho dos indivíduos. Esta situação pode ser analisada com aportes das Neurociências e das Psicociências abrangendo a compreensão do fenômeno a partir de processos mentais conscientes e inconscientes. Este artigo buscou evidenciar, por meio de uma revisão de literatura, como os modelos mentais e as estruturas cognitivas podem influenciar a ação dos indivíduos e como os comportamentos envolvidos nesse processo podem afetar o desempenho das organizações. Ao relacionar modelos mentais, estruturas cerebrais, tipos psicológicos e perfis arquetípicos, descobriu-se que o estudo dos padrões comportamentais poderia utilizar uma perspectiva interdisciplinar, que possibilita olhar o fenômeno, no contexto organizacional, através de uma visão sistêmica.pt_BR
dc.description.resumoAdapting organizations to the hyper-competitive scenario implies transforming perceptions and creating groups to generate solutions to deal with everyday challenges. This adaptation is achieved through complex sets of mental, motor, perceptual, affective, symbolic, and social operations that influence the performance of individuals. This situation can be analyzed with input from Neurosciences and Psycho Sciences encompassing the understanding of the phenomenon from conscious and unconscious mental processes. This article sought to highlight, through a literature review, how mental models and cognitive structures can influence the action of individuals and how the behaviors involved in this process can affect the performance of organizations. When relating mental models, brain structures, psychological types, and archetypal profiles, it was discovered that the study of behavioral patterns could use an interdisciplinary perspective, which makes it possible to look at the phenomenon, in the organizational context, through a systemic view.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInternational Journal of Development Research-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMental modelspt_BR
dc.subjectOrganizational performancept_BR
dc.subjectNeurosciencespt_BR
dc.subjectPsychological typespt_BR
dc.subjectMindsetpt_BR
dc.subject.otherModelos mentaispt_BR
dc.subject.otherEstrutura cognitivapt_BR
dc.titleMental models and organizational performance: the contribution of neurosciences and psychosciences in the analysis of behavioralpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.journalijdr.com/mental-models-and-organizational-performance-contribution-neurosciences-and-psychosciences-analysispt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mental models and organizational performance.pdf368.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.