Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60438
Type: Artigo de Periódico
Title: Agile project portfolio management as a strategic enabler in the brazilian marketplace: five case studies and one substantive theory
Authors: Eder Alves Junior
Carlos Alberto Gonçalves
Abstract: Purpose – The purpose of this study is to present an empirical framework for changes, communication and team restructuring developed through a substantive theory that defines the relationships between Agile adoption and organizational strategies in the Brazilian marketplace, providing assertive propositions. Design/methodology/approach – The research analysed five case studies of private companies in the Brazilian market, adopting the grounded theory (GT) method to examine the relationships between the categories. There was consistency in the reality of 22 participatory interviews with experts in Agile in the five case studies. The excellent integration between the chosen methodological approach and the organizations’ characteristics reinforces a strategy focused on mixed methods. Findings – As a result, the authors deploy an empirical framework, displaying new strategies that generate structural changes, obtaining Agile information technology (IT) project portfolio management (PPM) practices and strategies with superior performance. The necessary responses through organizational structural changes are observed, making it possible to notice changes in routines and contingencies. Research limitations/implications – Some limitations should be pointed out for this study. The case studies were carried out in private companies in Brazil, and cultural aspects must be considered if one wants to generalize. Furthermore, to underline the effects of time, a longitudinal study would have to be employed to improve the interpretation of the results. Another limitation applies to the framework proposed in our study and its reality-simplifying nature. Models and theories with these visible generic characteristics compromise understanding specific situations. Practical implications – The authors strongly recommend that teams focus on communication among stakeholders to increase the ability to adopt Agile and create valuable knowledge inside the organizations, architecting process innovation. Originality/value – The forged strategic Agile substantive theory contributes to the competitive Brazilian IT company departments. The need for velocity in organizing teams, accomplishing changes and efficient communication challenges connecting value creation with project results
Abstract: Objetivo – O objetivo deste estudo é apresentar um quadro empírico para mudanças, comunicação e reestruturação de equipe desenvolvida por meio de uma teoria substantiva que define as relações entre Agile adoção e estratégias organizacionais no mercado brasileiro, proporcionando proposições assertivas. Desenho/metodologia/abordagem – A pesquisa analisou cinco estudos de caso de empresas privadas do mercado brasileiro, adotando o método da teoria fundamentada (TFD) para examinar as relações entre o categorias. Houve consistência na realidade de 22 entrevistas participativas com especialistas em Agile nos cinco estudos de caso. A excelente integração entre a abordagem metodológica escolhida e as organizações características reforçam uma estratégia focada em métodos mistos. Resultados – Como resultado, os autores implantam uma estrutura empírica, exibindo novas estratégias que geram mudanças estruturais, obtendo práticas ágeis de gerenciamento de portfólio de projetos (PPM) de tecnologia da informação (TI) e estratégias com desempenho superior. As respostas necessárias através de mudanças estruturais organizacionais são observados, possibilitando perceber mudanças nas rotinas e contingências. Limitações/implicações da pesquisa – Algumas limitações devem ser apontadas para este estudo. O caso estudos foram realizados em empresas privadas no Brasil, e aspectos culturais devem ser considerados se se quiser generalizar. Além disso, para sublinhar os efeitos do tempo, um estudo longitudinal teria que ser utilizado para melhorar a interpretação dos resultados. Outra limitação se aplica à estrutura proposta em nosso estudo e sua natureza simplificadora da realidade. Modelos e teorias com estas características genéricas visíveis comprometem compreender situações específicas. Implicações práticas – Os autores recomendam fortemente que as equipes se concentrem na comunicação entre stakeholders para aumentar a capacidade de adotar Agile e criar conhecimento valioso dentro das organizações, arquitetando a inovação de processos. Originalidade/valor – A teoria substantiva estratégica forjada do Agile contribui para a competitividade da TI brasileira departamentos da empresa. A necessidade de rapidez na organização de equipes, realização de mudanças e eficiência desafios de comunicação conectando a criação de valor com os resultados do projeto
Subject: Gerencia de projetos
Metodos Ágeis
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1108/IJMPB-02-2022-0031
URI: http://hdl.handle.net/1843/60438
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJMPB-02-2022-0031/full/html
metadata.dc.relation.ispartof: International Journal of Managing Projects in Business
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.