Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAline Alves Ferreirapt_BR
dc.creatorWanessa Gabrielli Augusto Oliveirapt_BR
dc.creatorJonas Jardim de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-07T19:31:32Z-
dc.date.available2023-11-07T19:31:32Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume67pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage74pt_BR
dc.citation.epage79pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0047-2085000000188pt_BR
dc.identifier.issn19820208pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60577-
dc.description.abstractObjective: Cognitive failures are errors made in everyday life such as forgetting appointments, lack of words when talking, difficulties to memorize what is read, errors of orientation, among others. Internalizing and externalizing psychiatric symptoms may contribute to the occurrence of cognitive failures. The present study aims to evaluate how internalizing and externalizing symptoms contribute to the occurrence of everyday cognitive failures. Me thods: We evaluated 366 volunteers using the Cognitive Failure Questionnaire (CFQ), the Self-Reporting Questionnaire-20 (SRQ-20) as a measure of internalizing symptoms and the Adult Self-Report Scale (ASRS-18) as a measure of externalizing symptoms. We classified the participants based on the SRQ-20 and ASRS-18 cut-off scores to create four groups: controls, internalizing, externalizing, and mixed. We compared the groups by means of ANOVA and tested its associations with correlations. Results: All scales showed strong correlations between each other (r > 0.500, p < 0.001). The comparison of the groups suggests that participants with clinical scores of internalizing and externalizing symptoms have more fai lures when compared to the control group (d = 0.86 and d = 1.00), but they do not present differences between themselves (d = 0.21). Participants of the mixed group presented more failures than the control group (d = 2.01), and the internalizing (d = 1.31) and externalizing (d = 1.05) groups. Conclusion: Both internalizing and externalizing symptoms contribute to the occurrence of day-to-day cognitive failures. We also observed an additive effect of both symptoms.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Falhas cognitivas são erros cometidos no dia a dia como perda de compromissos, falta de palavras ao conversar,dificuldades de memorizar o que é lido, erros de orientação, entre outros. Sintomas psiquiátricos internalizantes e externalizantes podem contribuir para a ocorrência de falhas cognitivas. O presente estudo objetiva avaliar como sintomas internalizantes e externalizantes contribuem para a ocorrência de falhas cognitivas no dia a dia. Métodos: Foram avaliados 366 voluntários utilizando o Questionário de Falhas Cognitivas(CFQ) e as escalas Self-Reporting Questionnaire-20 (SRQ-20), como medida de sintomas internalizantes, e Adult Self-Report Scale (ASRS-18), como medida de sintomas externalizantes. Os participantes foram classificados com base nos pontos de corte da SRQ-20 e ASRS-18 para a criação de quatro grupos: hígido, internalizante, externalizante e misto. Comparamos os grupos por meio de ANOVA e testamos a associação das variáveis estudadas por meio de correlações. Resultados: Todas as escalas apresentaram correlações fortes entre si (r > 0,500, p < 0,001). A comparação dos grupos sugere que participantes com escores clínicos de sintomas internalizantes e externalizantes apresentam mais falhas quando comparados ao grupo hígido (d = 0,86 e d = 1,00), mas não apresentam diferenças entre si (d = 0,21). Participantes do grupo misto apresentaram mais falhas que o grupo hígido (d = 2,01), internalizante (d = 1,31) e externalizante (d = 1,05). Conclusão: Tanto sintomas internalizantes quanto externalizantes contribuem para a ocorrência de falhas cognitivas no dia a dia. Observamos ainda um efeito aditivo de ambos os sintomas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJornal Brasileiro de Psiquiatria-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDepressãopt_BR
dc.subjectTranstorno do Deficit de Atenção com Hiperatividadept_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectAtençãopt_BR
dc.subjectFunção Executivapt_BR
dc.subject.otherDepressãopt_BR
dc.subject.otherTranstorno do Deficit de Atenção com Hiperatividadept_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherAtençãopt_BR
dc.subject.otherFunção Executivapt_BR
dc.titleRelações entre saúde mental e falhas cognitivas no dia a dia: papel dos sintomas internalizantes e externalizantespt_BR
dc.title.alternativeRelationship between mental health and everyday cognitive failures: role of internalizing and externalizing symptomspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/0047-2085000000188pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Relações entre saúde mental e falhas pdfa.pdf118.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.