Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60631
Type: Tese
Title: Faculdade de Educação da UFMG: história e memória (1968-1975)
Authors: Nelma Marçal Lacerda Fonseca
First Advisor: Luciano Mendes de Faria Filho
First Referee: Andrea Moreno
Second Referee: Cleide Maria Maciel de Melo
Third Referee: Leziany Silveira Daniel
metadata.dc.contributor.referee4: João Valdir Alves de Souza
Abstract: A pesquisa teve por objetivo investigar o processo de constituição e institucionalização da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG), entre 1968 e 1975. A metodologia utilizada apoiou-se na análise das fontes bibliográficas, documentais e orais, referentes a dois eventos centrais na criação da Faculdade de Educação: o Plano de Reforma da UFMG, implementado na gestão do reitor Aluísio Pimenta (1964-1967), aprovado pelo decreto federal nº 62.317/68, de 28 de fevereiro de 1968, e na Reforma Universitária de 1968, promulgada em 28 de novembro, em nível nacional. As fontes documentais são do acervo acadêmico-científico e administrativo do Centro de Pesquisa, Documentação e Memória (CEDOC/FaE/UFMG). Buscou-se alcançar uma história mais plural da Faculdade de Educação, por meio das múltiplas versões dos sujeitos que vivenciaram o processo destas reformas, como antigos docentes e administradores da FaE, do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/FaE) e de ex-reitores da UFMG. A pesquisa possibilitou compreender o que se ouviu, por vezes – “a UFMG se adiantou à Reforma Universitária de 1968”. Os resultados alcançados possibilitam reconhecer a importância da Faculdade de Filosofia de Minas Gerais como origem das Faculdades, Escolas e Institutos da UFMG, como os conhecemos hoje. Sobretudo, buscou-se aprofundar o entendimento sobre as circunstâncias em se deram a criação da FaE, a composição de seu corpo docente, sua estruturação em três Departamentos - de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE), de Ciências Aplicadas à Educação (DECAE) e de Administração Escolar (DAE), bem como o processo de criação da Pós-graduação. No plano nacional a pesquisa desvelou a ambiência social, política, cultural e educacional do Brasil, de Minas Gerais e da UFMG, no período estudado.
Abstract: The research aimed at investigating the constitution and institutionalization process of the School of Education of Federal University of Minas Gerais (FaE/UFMG), between 1968 and 1975. The methodology used was based on the analysis of bibliographic, documental and oral sources, pertaining to two central events in the creation of the School of Education: the UFMG Reform Plan, implemented during the administration of Dean Aluísio Pimenta (1964-1967), approved by federal decree number 62.317/68 on February 28, 1968 and in the University Reform of 1968, enacted on November 28, nationwide. Documentary sources are from the academic-scientific and administrative collection of the Research Center, Documentation and Memory (CEDOC/FaE/UFMG). We tried to achieve a more plural history of the School of Education, through the multiple versions of the subjects who experienced the process of these reforms, such as former professors and administrators of the FaE, of the Postgraduate Program in Education (PPGE/FaE) and of former deans of UFMG. The research made it possible to understand what was sometimes heard – “UFMG was ahead of the University Reform of 1968”. The results achieved make it possible to recognize the importance of the School of Philosophy of Minas Gerais as the origin of the Schools and Institutes of UFMG, as they are known today. Above all, it sought to deepen the understanding of the circumstances in which the creation of the FaE took place, the composition of its faculty, its structuring into three Departments - Teaching Methods and Techniques (DMTE), Applied Sciences to Education (DECAE) and of School Administration (DAE), as well as the creation process of the Postgraduate Program. At the national level, the research revealed the social, political, cultural and educational environment of Brazil, Minas Gerais and UFMG, in the studied period.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/60631
Issue Date: 26-Oct-2022
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARÇAL,NELMA. TESE_ FACULDADE DE EDUCAÇÂO DA UFMG (1968.1975).(R).pdf5.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.