Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60696
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSamuel de Oliveira Dursopt_BR
dc.creatorJacqueline Veneroso Alves da Cunhapt_BR
dc.creatorPatricia Antonacci Nevespt_BR
dc.creatorJoana Darc Vilaça Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T13:57:45Z-
dc.date.available2023-11-09T13:57:45Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue71pt_BR
dc.citation.spage243pt_BR
dc.citation.epage258pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1808-057x201602080pt_BR
dc.identifier.issn1808-057Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60696-
dc.description.abstractThe general aim of this study was identifying the motivational level of students in Accounting and Economics regarding the search for a stricto sensu graduate degree. Also, it sought to determine the variables that significantly influence the motivation of these individuals. Having the Self--Determination Theory as a basis, a questionnaire was prepared resorting to the Academic Motivation Scale developed by Vallerand, Pelletier, Blais, Brière, Senécal, and Vallières (1992), and translated into Portuguese by Sobral (2003). The database contains observations of 173 university students from public institutions in Minas Gerais, Brazil, which provided courses in Accounting and Economics. The methodological procedure consisted in conducting a non-parametric test of mean values for the Motivation Self-Determination Index (MSI) of students, in calculating the correlations between the MSI and individual characteristics of students, and finally in estimating multiple linear regressions. Research results indicated that students in Accounting showed no difference regarding the motivational level when compared to students in Economics. It was also possible to notice that women, older students, scientific initiation scholarship holders, those from lower socioeconomic backgrounds, and those whose mothers have higher educational level tend to have a rather self-determined motivation. Additionally, it was found that insertion into the labor market increases self-determined motivation to pursue a stricto sensu Master’s degree only in the case of students in Accounting. The research was limited to the fact that the sample only included students of public education institutions from Minas Gerais. For future research, it is suggested that the procedures of this study be replicated in privet institution and in different statespt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral deste estudo foi identificar o nível motivacional dos estudantes de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas com relação à busca por uma pós-graduação stricto sensu. Além disso, buscou determinar as variáveis que influenciam significativamente a motivação desses indivíduos. Tomando por base a Teoria da Autodeterminação, construiu-se um questionário fundamentado na Escala de Motivação Acadêmica desenvolvida por Vallerand, Pelletier, Blais, Brière, Senécal e Vallières (1992), e traduzida para o português por Sobral (2003). A base de dados contou com 173 observações de universitários de instituições públicas de Minas Gerais, que ofertavam os cursos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas. O procedimento metodológico consistiu na realização de teste não paramétrico de médias para o Índice de Autodeterminação da Motivação (IAM) dos discentes, no cálculo das correlações entre o IAM e as características individuais dos estudantes e, finalmente, na estimação de regressões lineares múltiplas. Os resultados da pesquisa evidenciaram que os alunos de Ciências Contábeis não apresentam diferença de nível motivacional quando comparados com os alunos de Ciências Econômicas. Foi possível constatar, também, que as mulheres, os mais velhos, aqueles com bolsa de iniciação científica, os provenientes das classes socioeconômicas mais baixas e aqueles cujas mães são mais escolarizadas tendem a apresentar motivação mais autodeterminada. Adicionalmente, constatou-se que a inserção no mercado de trabalho aumenta a autodeterminação da motivação para a realização de um mestrado acadêmico stricto sensu apenas no caso de discentes de Ciências Contábeis. A pesquisa teve como limitação o fato de incluir na amostra apenas os estudantes de IES públicas de Minas Gerais. Para futuras pesquisas, sugere-se replicar os procedimentos deste estudo em IES da rede privada de ensino, e de diferentes estados do país.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Contabilidade & Finanças (RC&F)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da autodeterminaçãopt_BR
dc.subjectMestrado acadêmicopt_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectCências contábeispt_BR
dc.subjectCiências econômicas.pt_BR
dc.subject.otherMotivaçãopt_BR
dc.subject.otherContabilidadept_BR
dc.subject.otherEconomiapt_BR
dc.titleFatores motivacionais para o mestrado acadêmico: uma comparação entre alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da teoria da autodeterminaçãopt_BR
dc.title.alternativeMotivational factors for the master’s degree: a comparison between students in Accounting and Economics in the light of the self-determination theorypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.scielo.br/pdf/rcf/v27n71/pt_1808-057X-rcf-27-71-00243.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatores Motivacionais para o Mestrado Acadêmico.pdf6.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.