Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jairo Venício Carvalhais Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9689369100343412pt_BR
dc.contributor.referee1Emanuel da Silva Fontelpt_BR
dc.contributor.referee2Gustavo Ximenes Cunhapt_BR
dc.creatorPaulo Ricardo Pinto de Mesquitapt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/8097222664769884pt_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T15:49:11Z-
dc.date.available2023-11-09T15:49:11Z-
dc.date.issued2023-07-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60711-
dc.description.abstractThis research aims to analyse and present a proposal to reading and writing teaching process in primary school, using the Didactic Sequence (DS). In order to do so, it starts by reading a discursive genre named position paper, and then working with writing through the process of retextualization for the genre Instagram post. It is a qualitative and propositive approach adopting the DS model theorized by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). In addition to the theoretical framework, we consider Marcuschi (2002), Bakhtin (2016) and Rojo (2015), concerning the discursive genres; Bronckart (1999, 2003, 2006) in terms of sociodiscursive interactionism (ISD); Machado and Cristovão (2006), heeding the Didactic Model of Genre (DMG); Kress (2001), Kress and Van Leeuwen (1998, 2006) and Ribeiro (2006), regarding their multimodality theory; Marcuschi (1995, 2001, 2010) and Dell'Isola (2007, 2009) with the retextualization process; Rojo (2013, 2017) and Coscarelli (2016) in relation to multi-literacies; among others. This study points that teaching of reading and writing process should be more systematized, in order to improve the fundamentals skills of reading and writing for interaction processes in contemporary times. Also, this improvement needs to be aligned with communicative necessities in multiple language contexts. Therefore, it is important that Portuguese Language teachers can carry out the process of retextualization of discursive genres in a systematic way at school, to offer to the students the necessary subsidies for the development of language skills. That competence is fundamental to provide an effective and critical qualification to use the languages in a reflexive way.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetiva apresentar uma proposta para o ensino de leitura e escrita na educação básica, por meio de uma Sequência Didática (SD). Para isso, parte da leitura com o gênero discursivo artigo de opinião e, em seguida, trabalha a escrita, através do processo de retextualização, para o gênero post de Instagram. Assim, este estudo apresenta-se em caráter qualitativo, de natureza propositiva, caracterizando-se ainda por adotar o modelo de SD de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004). Como arcabouço teórico, consideramos Marcuschi (2002), Bakhtin (2016) e Rojo (2015), quanto aos estudos de gêneros discursivos; Bronckart (1999, 2003, 2006), no que diz respeito ao interacionismo sóciodiscursivo (ISD); Machado e Cristovão (2006), no que concerne o Modelo Didático de Gênero (MDG); Kress (2001), Kress e Van Leeuwen (1998, 2006) e Ribeiro (2021), com relação ao estudo da multimodalidade; Marcuschi (1995, 2001, 2010) e Dell'Isola (2007, 2009), no tocante à retextualização; Rojo (2013, 2017) e Coscarelli (2016), no que se refere aos multiletramentos; entre outros. Esta proposta aponta para a necessidade de um trabalho sistematizado para o ensino da leitura e escrita na escola, no qual se proponha a trabalhar as habilidades leitoras e escritoras fundamentais ao processo de interação pelas linguagens na contemporaneidade, mas também que esteja alinhado às necessidades comunicacionais em ambientes formado por múltiplas linguagens. Portanto, é relevante que os professores de Língua Portuguesa realizem um trabalho sistemático com o processo de retextualização de gênero discursivo na escola, de modo que a escola ofereça aos estudantes os subsídios necessários ao desenvolvimento das capacidades de linguagens necessárias à formação efetiva e crítica para o uso reflexivo das linguagens.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRetextualizaçãopt_BR
dc.subjectPost de Instagrampt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA retextualização de gêneros por meio de sequência didática: uma proposta para o ensino da leitura e escritapt_BR
dc.title.alternativeThe retextualization of genres through didactic sequences: a proposal for teaching reading and writingpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia - Paulo Ricardo Pinto de Mesquita - versão final [revisada].pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.