Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60713
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFrancesco Napolipt_BR
dc.creatorYacy-Ara Froner Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T16:14:11Z-
dc.date.available2023-11-09T16:14:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue15pt_BR
dc.citation.spage236pt_BR
dc.citation.epage261pt_BR
dc.identifier.issn2764-2062pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60713-
dc.description.abstractThe aim of this text is to complete a movement of decolonization of hegemonic notions of art through a problematization of some paradoxes of contemporary art - which approaches life, at the same time as it is considered hermetic for the general public; and which demystifies the traditional notions of “genius”, “inspiration” and “virtuosity”, but which urges the public to adopt conceptualism. Also, approximations are made here to some artistic proposals that we consider “abeirals”, corroborating a type of pluralism that, at the same time in which it dialogues with hegemonic notions, is independent of the notion of Euro-American art, imposed by coloniality.pt_BR
dc.description.resumoBusca-se neste texto perfazer um movimento de descolonização de algumas noções de arte que são tidas como hegemônicas, por meio de uma problematização de alguns paradoxos da arte contemporânea, que se aproxima da vida, ao mesmo tempo em que é tida como hermética para o grande público, e que busca desmistificar noções tradicionais, tais como as de “gênio”, “inspiração” e “virtuosismo”, ao mesmo tempo em que impele o público a adotar o conceitualismo. Também, faz-se aqui aproximações a algumas propostas artísticas que consideramos “abeirais”, corroborando um tipo de pluralismo que, ao mesmo tempo em que dialoga com as noções hegemônicas, independe da noção de arte euro-estadunidense, imposta pela colonialidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRebentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAbeiramentopt_BR
dc.subjectArte contemporâneapt_BR
dc.subjectDescolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherArte moderna - Séc. XXI - Brasilpt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherDescolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherArte - História e críticapt_BR
dc.title"Abeiramento": aproximação e distanciamento como experiência estéticapt_BR
dc.title.alternative“Bordering”: approximation and distancing as an aesthetic experiencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/669pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4254-9507pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5675-6945pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abeiramento.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.