Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Alice Nogueirapt_BR
dc.creatorTânia de Freitas Resendept_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T20:50:38Z-
dc.date.available2023-11-09T20:50:38Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume43pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage17pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/ES.268712pt_BR
dc.identifier.issn1678-4626pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60729-
dc.description.abstractIn the 20th death anniversary of French sociologist Pierre Bourdieu, this text discusses two aspects of his work that significantly advanced knowledge, but now demand an update related to the educational social world, considering its transformations in the last decades. The aspects are: the thesis about the relation between cultural capital and school success, particularly the hypothesis of an osmotic transmission—from parents to children—of this type of social advantage; the thesis of causality of the probable, developed through the notion of internalization of objective possibilities, as a hypothesis to understand how individuals build their aspirations and projects.pt_BR
dc.description.resumoAo se registrar o vigésimo aniversário de morte do sociólogo francês Pierre Bourdieu, este texto discute dois aspectos de sua obra que representaram forte avanço no conhecimento, mas demandam uma atualização no que concerne ao mundo social da educação, em vista de suas transformações nas últimas décadas. São eles: as teses sobre a relação entre a posse de capital cultural e o sucesso escolar, em particular a hipótese de uma transmissão osmótica — de pais a filhos — dessa forma de vantagem social; a tese da causalidade do provável desenvolvida por meio da noção de interiorização das chances objetivas, como hipótese para se compreender como cada indivíduo constrói suas aspirações e formula seus projetos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologia da educaçãopt_BR
dc.subjectBourdieupt_BR
dc.subjectViolência simbólicapt_BR
dc.subjectCapital culturalpt_BR
dc.subjectCausalidade do provávelpt_BR
dc.subject.otherSociologia da educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação -- Aspectos sociaispt_BR
dc.titleCom e para além de Bourdieu: revisitando duas teses centraispt_BR
dc.title.alternativeWith and beyond Bourdieu: revisiting two central thesespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/es/a/vmCbHMr4ftWVBBvP3YHQKgR/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-9664-8335pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-4275-7426pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COM E PARA ALÉM DE BOURDIEU REVISITANDO DUAS TESES CENTRAIS.pdf164.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.