Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60738
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dc.creatorRaphael Roberto Gonzaga Estevãopt_BR
dc.creatorTainara Aparecida Rodrigues Silvapt_BR
dc.creatorNikolas Lisboa Coda Diaspt_BR
dc.creatorGabriel David Camargopt_BR
dc.creatorPriscila Anice Fernandespt_BR
dc.creatorJosé Elievam Bessa Júniorpt_BR
dc.creatorStefan Vilges de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-09T21:37:25Z-
dc.date.available2023-11-09T21:37:25Z-
dc.date.issued2022-08-15-
dc.citation.volume48pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage9pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1982-8047.2022.v48.38287pt_BR
dc.identifier.issn1982-8047pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60738-
dc.description.abstractIntroduction: Motorcycles play an important role as a working tool, due to the speed of mobility and the low cost of acquisition in Brasil. However, the use of these vehicles implies in more than half of the deaths per year caused by traffic accidents. In this sense, it is essential to understand changes in the profile of motorcycle accidents, considering the influence of social isolation measures and the increase in the transport of goods ordered by application, through motorcycles, in the context of the COVID-19 pandemic. Objective: To analyze the epidemiological profile of hospitalizations and deaths from accidents involving motorcyclists in the municipalities of Minas Gerais, comparing 2020, the year of the COVID-19 pandemic, to the 2017-2019 period. Material and Methods: This was a descriptive and quantitative ecological epidemiological study, with information on Hospital Morbidity obtained from the Department of Informatics of the Unified Health System (DATASUS), from Data Tabulator (TABNET) and population data, from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). The number of deaths and incidence rates of hospitalizations were calculated. Results: In the pandemic, the average incidence of hospitalizations for males in small and large municipalities decreased 5.40% and 2.96%, and in medium-sized ones it increased 6.37%. Furthermore, in the age group from 20 to 29 years, hospitalizations in small, medium and large municipalities had frequencies of 34.96%, 39.72% and 39.21% and deaths of 27.08%, 23.64% and 25, 93% in 2020. Conclusion: Despite the declines in the pandemic, the study showed that males still predominate in hospitalizations due to motorcycle accidents, possibly caused by increased speed and attention diversion when using cell phones during delivery services.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: As motocicletas têm importante papel como instrumento de trabalho, em função da rapidez de mobilidade e do baixo custo de aquisição no Brasil. Os acidentes de trânsito envolvendo as motocicletas respondem em mais da metade dos óbitos por ano. Nesse sentido, é essencial entender mudanças no perfil dos acidentes com motocicletas, considerando a influência das medidas de isolamento social e o aumento da realização do transporte de mercadorias encomendadas por aplicativo, por meio de motos, no contexto da pandemia da COVID-19. Objetivo: Analisar o perfil epidemiológico das internações e dos óbitos por acidentes com motociclistas, nos municípios de Minas Gerais, comparando-se 2020, ano da pandemia da COVID-19, ao período de 2017-2019. Material e Métodos: Tratou-se de um estudo epidemiológico ecológico descritivo e quantitativo, com informações sobre Morbidade Hospitalar obtida no Departamento de Informática do Sistema Único de Saúde (DATASUS), a partir do Tabulador de Dados (TABNET) e dados populacionais, a partir do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Calcularam-se número de óbitos e taxas de incidências das internações. Resultados: Na pandemia, as médias de incidências de internações para o sexo masculino nos municípios de pequeno e grande porte decresceram 5,40% e 2,96%, e nos de médio porte aumentaram 6,37%. Ademais, na faixa etária de 20 a 29 anos, as internações nos municípios de pequeno, médio e grande portes tiveram frequências de 34,96%, 39,72% e 39,21% e os óbitos de 27,08%, 23,64% e 25, 93%, respectivamente, no ano de 2020. Conclusão: Apesar dos declínios na pandemia, o estudo mostrou que o sexo masculino ainda predomina nas internações por acidentes com motocicleta, possivelmente, causados pelo aumento de velocidade e desvio da atenção ao utilizar o celular durante serviços de deliverypt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA TRANSPORTES E GEOTECNIApt_BR
dc.publisher.departmentENGENHARIA - ESCOLA DE ENGENHARIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHU Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcidentes de Trânsitopt_BR
dc.subjectMotocicletaspt_BR
dc.subjectPandemiaspt_BR
dc.subjectSaúde Públicapt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherSaúde Públicapt_BR
dc.subject.otherPandemiaspt_BR
dc.subject.otherMotocicletaspt_BR
dc.subject.otherAcidentes de Trânsitopt_BR
dc.titlePerfil epidemiológico dos acidentes com motocicletas durante a pandemia da COVID-19 nos municípios de Minas Gerais, Brasilpt_BR
dc.title.alternativeEpidemiological profile of motorcycle accidents during the COVID-19 pandemic in the municipalities of Minas Gerais, Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/hurevista/article/view/38287pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9139-7829pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5440-1200pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0848-0195pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6889-1709pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6820-7986pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1958-8794pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5493-2765pt_BR
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