Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60799
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Teixeira Veigapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2160652000585374pt_BR
dc.creatorRaissa Farah Nogueirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-10T20:29:09Z-
dc.date.available2023-11-10T20:29:09Z-
dc.date.issued2023-05-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60799-
dc.description.abstractSince environmental issues are increasingly relevant, consumers are becoming increasingly aware of the planet's imminent environmental emergency; and in view of the immense market, the growing performance and the action on several sustainable fronts, the beauty industry proved to be a sector with excellent possibilities in relation to the proposed theme. Therefore, the understanding of consumer behavior in the beauty industry and the impact of sustainability on their purchasing decision become not only academic interests, but also of the population as a whole. In order to understand this current scenario and the factors that impact the behavior of this consumer when choosing what to buy, a theoretical-empirical research was carried out with a review of contemporary content about sustainability, concepts and behaviors of sustainable consumption; and performance of the beauty industry in relation to the subject, in addition to exploring the subject through 92 questionnaires collected and analyzed applied to a population that works directly or indirectly in the beauty industry, aiming to understand their thoughts, behaviors and practices, as consumers. It was noticed that the concept of sustainable consumption is still closely linked to the idea of financial savings, even though there is a certain awareness of ecological concern. Consumers would like, and even seek, a more sustainable behavior, however, given the habits already rooted in a consumerist culture and the difficulty in giving up certain comforts, in addition to the lack of information on the subject, make progress towards sustainable consumption difficult.pt_BR
dc.description.resumoUma vez que os assuntos ambientais estão cada vez mais relevantes, os consumidores se tornam cada dia mais conscientes da iminente emergência ambiental do planeta; e diante do imenso mercado, do crescente desempenho e da atuação em diversas frentes sustentáveis a indústria da beleza se mostrou um setor com excelentes possibilidades em relação ao tema proposto. Logo, a compreensão do comportamento do consumidor na indústria da beleza e o impacto da sustentabilidade em sua decisão de compra se tornam interesse não apenas acadêmico, mais da população como um todo. Com o objetivo de compreender este cenário atual e os fatores que impactam o comportamento deste consumidor ao escolher o que comprar, foram realizadas uma pesquisa teórico-empírica com uma revisão de conteúdo contemporânea acerca da sustentabilidade, conceitos e comportamentos de consumo sustentável; e performance da indústria da beleza em relação ao tema, além da exploração do assunto através de 92 questionários coletados e analisados aplicados a uma população que trabalha direta ou indiretamente na indústria da beleza, visando entender os pensamentos, comportamentos e práticas destes, enquanto consumidores. Percebeu-se que o conceito de consumo sustentável ainda é muito ligado à ideia de economia financeira, mesmo existindo certa consciência de preocupação ecológica. Os consumidores gostariam, e até buscam, um comportamento mais sustentável, contudo diante dos hábitos já enraizados de uma cultura consumista e a dificuldade em abrir mão de certos confortos, além da deficiência de informações quanto ao assunto dificultam o progresso para um consumo sustentável.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Estratégicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/*
dc.subjectConsumo sustentávelpt_BR
dc.subjectConsciência ambientalpt_BR
dc.subjectBeleza sustentávelpt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.titleConsumo sustentável: o comportamento do consumidor em relação à sustentabilidade na indústria da belezapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC UFMG 2023.pdf740.67 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons