Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/60918
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Efraim Lopes Soares | pt_BR |
dc.creator | Rosimar de Fátima Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-11-13T22:36:22Z | - |
dc.date.available | 2023-11-13T22:36:22Z | - |
dc.date.issued | 2022-06-14 | - |
dc.citation.volume | 3 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 33 | pt_BR |
dc.citation.epage | 47 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.54746/ejssrv3n1-003 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2795-4544 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/60918 | - |
dc.description.abstract | The objective of this work is to analyze the nature of PLs, PECs and MPs needed and found in ALEMA by Deputies and Governors, in the period from 2003 to 2018. The background of the analysis is the Brazilian federal state, with a focus on the distribution of competences . The research is quanti-qualitative, whose objectives are descriptive and analytical. For data processing, two softwares were combined: Nvivo v.12 and Statística 7.0. The result is a clear division of legislative work between Deputies and State Governors, where 80% of the parliamentary agenda consists of clientelist themes and 100% of the Executive's projects have a more relevant normative scope (budgetary, financial and / or administrative). It was also identified that the State of Maranhão does not exercise concurrent competence in education, but only material/administrative competence. | pt_BR |
dc.description.resumo | O Objetivo deste trabalho é analisar a natureza dos PLs, PECs e MPs apresentados e aprovados na ALEMA por Deputados e Governadores, no período de 2003 a 2018. O pano de fundo da análise é o Estado federativo brasileiro, com foco sobre a distribuição de competências. A pesquisa é de caráter quanti-qualitativo, cujos objetivos são de natureza descritiva e analítica. Para o tratamento dos dados, combinou-se dois softwares: Nvivo v.12 e Statística 7.0. O resultado é uma clara divisão do trabalho legislativo entre Deputados e Governadores de Estado, onde 80% da agenda dos parlamentares compõe-se de temas clientelistas e 100% dos projetos do Executivo possuem escopo normativo mais relevante (orçamentário, financeiro e/ou administrativo). Identificou-se, ainda, que o Estado do Maranhão não exerce, em educação, competência concorrente, mas apenas competência material/administrativa. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Europub Journal of Social Sciences Research | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Legislação | pt_BR |
dc.subject | Maranhão | pt_BR |
dc.subject | Políticas Públicas de Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Legislação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação - Maranhão - História | pt_BR |
dc.title | A competência legislativa dos estados - membros no federalismo educacional brasileiro: o caso de estado do Maranhão | pt_BR |
dc.title.alternative | The legislative competence of the member - states in brazilian educational federalism: the case of Maranhão state | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ejssr/article/view/85 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2212-4018 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A competência legislativa dos estados - membros no federalismo educacional brasileiro_ o caso de estado do Maranhão.pdf | 218.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.