Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/60918
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEfraim Lopes Soarespt_BR
dc.creatorRosimar de Fátima Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-13T22:36:22Z-
dc.date.available2023-11-13T22:36:22Z-
dc.date.issued2022-06-14-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage47pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.54746/ejssrv3n1-003pt_BR
dc.identifier.issn2795-4544pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/60918-
dc.description.abstractThe objective of this work is to analyze the nature of PLs, PECs and MPs needed and found in ALEMA by Deputies and Governors, in the period from 2003 to 2018. The background of the analysis is the Brazilian federal state, with a focus on the distribution of competences . The research is quanti-qualitative, whose objectives are descriptive and analytical. For data processing, two softwares were combined: Nvivo v.12 and Statística 7.0. The result is a clear division of legislative work between Deputies and State Governors, where 80% of the parliamentary agenda consists of clientelist themes and 100% of the Executive's projects have a more relevant normative scope (budgetary, financial and / or administrative). It was also identified that the State of Maranhão does not exercise concurrent competence in education, but only material/administrative competence.pt_BR
dc.description.resumoO Objetivo deste trabalho é analisar a natureza dos PLs, PECs e MPs apresentados e aprovados na ALEMA por Deputados e Governadores, no período de 2003 a 2018. O pano de fundo da análise é o Estado federativo brasileiro, com foco sobre a distribuição de competências. A pesquisa é de caráter quanti-qualitativo, cujos objetivos são de natureza descritiva e analítica. Para o tratamento dos dados, combinou-se dois softwares: Nvivo v.12 e Statística 7.0. O resultado é uma clara divisão do trabalho legislativo entre Deputados e Governadores de Estado, onde 80% da agenda dos parlamentares compõe-se de temas clientelistas e 100% dos projetos do Executivo possuem escopo normativo mais relevante (orçamentário, financeiro e/ou administrativo). Identificou-se, ainda, que o Estado do Maranhão não exerce, em educação, competência concorrente, mas apenas competência material/administrativa.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEuropub Journal of Social Sciences Researchpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLegislaçãopt_BR
dc.subjectMaranhãopt_BR
dc.subjectPolíticas Públicas de Educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLegislaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação - Maranhão - Históriapt_BR
dc.titleA competência legislativa dos estados - membros no federalismo educacional brasileiro: o caso de estado do Maranhãopt_BR
dc.title.alternativeThe legislative competence of the member - states in brazilian educational federalism: the case of Maranhão statept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ejssr/article/view/85pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2212-4018pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.