Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61230
Type: Artigo de Periódico
Title: Caminhos da memória e do conhecimento histórico escolar: reinventando a aula de história com a criação de um roteiro histórico local e o uso do QR code
Other Titles: Paths of memory and historical school knowledge: Reinventing history classes by making a local historical itinerary using QR code
Authors: Alessandra Soares Santos
Renato Sena Ramos
Abstract: O artigo discute a produção do conhecimento histórico escolar por meio de uma prática que permitiu às/aos estudantes exercitar a pesquisa, a análise crítica, a interpretação e a construção de representações qualificadas do passado no presente. Desenvolvido nos anos finais do ensino fundamental de uma escola da rede pública municipal de Belo Horizonte, o projeto pretendeu instigar as/os estudantes a identificarem alguns “lugares de memória” no entorno da escola para transformá-los em espaços educativos e de referência histórico-cultural para a comunidade, a partir de suas pesquisas e da divulgação de seus resultados em um website acessado por meio de QR codes fixados nos locais. Concluímos que, ao se assumirem como protagonistas da construção do conhecimento histórico, professoras/es da educação básica e estudantes não se restringem a ensinar/aprender sobre o passado, mas se apropriam de uma linguagem específica capaz de desnaturalizar conceitos e ressignificar a diversidade de discursos sobre a História.
Abstract: This paper discusses historical school knowledge through a real class room experience. That practice allowed students to exercise abilities such as research, interpretation and a qualified representation of the past. Developed at a public school in Belo Horizonte, among the final years of elementary school students, the project was intended to encourage students to identify some “memory places” around their school. The project also was intended to transform them into an educational place and a historical- cultural reference for the community. For this purpose, the results of the students’ research were gathered on a website, which could be accessed through a QR code board fixed in these places. Our conclusion was that by assuming themselves as protagonists of historical knowledge, elementary school confliteachers and elementary school students are not restricted to teaching or learning about the past, but can appropriate a specific language. This new ability is able to denaturalizing concepts and reframing historical narratives.
Subject: História (Ensino fundamental)
Historiografia
Memória
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i19.630
URI: http://hdl.handle.net/1843/61230
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/630
metadata.dc.relation.ispartof: Revista História Hoje
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.