Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61230
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Caminhos da memória e do conhecimento histórico escolar: reinventando a aula de história com a criação de um roteiro histórico local e o uso do QR code |
Other Titles: | Paths of memory and historical school knowledge: Reinventing history classes by making a local historical itinerary using QR code |
Authors: | Alessandra Soares Santos Renato Sena Ramos |
Abstract: | O artigo discute a produção do conhecimento histórico escolar por meio de uma prática que permitiu às/aos estudantes exercitar a pesquisa, a análise crítica, a interpretação e a construção de representações qualificadas do passado no presente. Desenvolvido nos anos finais do ensino fundamental de uma escola da rede pública municipal de Belo Horizonte, o projeto pretendeu instigar as/os estudantes a identificarem alguns “lugares de memória” no entorno da escola para transformá-los em espaços educativos e de referência histórico-cultural para a comunidade, a partir de suas pesquisas e da divulgação de seus resultados em um website acessado por meio de QR codes fixados nos locais. Concluímos que, ao se assumirem como protagonistas da construção do conhecimento histórico, professoras/es da educação básica e estudantes não se restringem a ensinar/aprender sobre o passado, mas se apropriam de uma linguagem específica capaz de desnaturalizar conceitos e ressignificar a diversidade de discursos sobre a História. |
Abstract: | This paper discusses historical school knowledge through a real class room experience. That practice allowed students to exercise abilities such as research, interpretation and a qualified representation of the past. Developed at a public school in Belo Horizonte, among the final years of elementary school students, the project was intended to encourage students to identify some “memory places” around their school. The project also was intended to transform them into an educational place and a historical- cultural reference for the community. For this purpose, the results of the students’ research were gathered on a website, which could be accessed through a QR code board fixed in these places. Our conclusion was that by assuming themselves as protagonists of historical knowledge, elementary school confliteachers and elementary school students are not restricted to teaching or learning about the past, but can appropriate a specific language. This new ability is able to denaturalizing concepts and reframing historical narratives. |
Subject: | História (Ensino fundamental) Historiografia Memória |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20949/rhhj.v10i19.630 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/61230 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/630 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista História Hoje |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Caminhos da memória e do conhecimento histórico escolar_ reinventando a aula de história com a criação de um roteiro histórico local e o uso do QR code.pdf | 488.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.