Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61348
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRenan Belmonte Mazzolapt_BR
dc.creatorJoão Marcos Mateus Kogawapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-24T14:59:06Z-
dc.date.available2023-11-24T14:59:06Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1437pt_BR
dc.citation.epage1468pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17851/2237-2083.30.3.1437-1468pt_BR
dc.identifier.issn2237-2083pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61348-
dc.description.abstractIn this paper, we analyze the rhetorical figures that equip the arguments of six candidates for the presidency of the republic in the context of the pre-electoral debates of the 2018 presidential race. We assume that figures are not only ornaments of language, but real persuasion equipment. For this purpose, we developed three research questions: a) how do figures equip language? b) how can figures build persuasion in deliberative political discourse? c) how do figures integrate argument types to equip them? We base our research in the domains of rhetoric, argumentation and discourse, particularly in the works of Aristotle (2013), Barthes (2001), Perelman and Tyteca (2014), Fiorin (2020), Plantin (2008), Amossy (2020), Abreu (2009), Ferreira (2015) and Courtine (1990). Methodologically, the research has a bibliographic-documental character, of a descriptive and explanatory nature. Our corpus is composed of excerpts from the speeches of the six candidates for the republic in the televised pre-election debate on RedeTV, held on August 17, 2018 and available on the video sharing platform Youtube. With regard to the results, we demonstrate that the presence of certain figures of rhetoric - such as metaphor, metonymy, personification, comparison, etc. - contributed to the intensification of the arguments of these candidates, increasing the effectiveness of the arguments and, consequently, contributing to the adhesion of spirits.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, analisamos as figuras de retórica que equipam a argumentação de seis candidatos à presidência da república no contexto dos debates pré-eleitorais da corrida presidencial de 2018. Partimos da hipótese de que as figuras (ornatos, em latim) não são somente enfeites da linguagem, mas verdadeiros equipamentos de persuasão. Elaboramos, para este fim, três perguntas de pesquisa: a) como as figuras equipam a linguagem? b) de que forma as figuras podem construir a persuasão no discurso deliberativo político? c) como as figuras integram tipos de argumentos para equipá-los? Fundamentamos nossa pesquisa nos domínios da retórica, da argumentação e do discurso, particularmente nas obras de Aristóteles (2013), Barthes (2001), Perelman e Tyteca (2014), Fiorin (2020), Plantin (2008), Amossy (2020), Abreu (2009), Ferreira (2015) e Courtine (1990). Metodologicamente, a pesquisa possui caráter bibliográfico-documental, de natureza descritiva e explicativa. Nosso corpus é composto por recortes dos discursos dos seis candidatos à república no debate pré-eleitoral televisionado da RedeTV, realizado em 17 de agosto de 2018 e disponível no canal da emissora na plataforma de compartilhamento de vídeos Youtube. No que se refere aos resultados, demonstramos que a presença de determinadas figuras de retórica – como a metáfora, a metonímia, a personificação, a comparação, etc. – contribuíram para a intensificação da argumentação desses candidatos, aumentando a eficácia dos argumentos e, consequentemente, contribuindo para a adesão dos espíritos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de estudos da linguagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRetóricapt_BR
dc.subjectArgumentaçãopt_BR
dc.subjectDebatept_BR
dc.subjectPersuasãopt_BR
dc.subjectPolêmicapt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherPersuasão (Retórica)pt_BR
dc.subject.otherDebates de campanha eleitoralpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherEleições - Brasil - 2018pt_BR
dc.titleAs figuras na argumentação: o caso do debate eleitoral de 2018pt_BR
dc.title.alternativeThe Figures in Argumentation: the Case of the 2018 Electoral Debatept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/18732pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4124-3522pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8285-9932pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
As figuras na argumentação o caso do debate eleitoral de 2018.pdf395.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.