Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGabrielle Amaral-Freitaspt_BR
dc.creatorPatricia Zarzarpt_BR
dc.creatorSaul Martins de Paivapt_BR
dc.creatorIsabela Almeida Pordeuspt_BR
dc.creatorFernanda de Morais Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2023-11-24T20:06:00Z-
dc.date.available2023-11-24T20:06:00Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume56pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7308/aodontol/2020.56.e03pt_BR
dc.identifier.issn2178-1990pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61372-
dc.description.abstractAim: To outline the profile of the Scientific Initiation advisors of the School of Dentistry at the Federal University of Minas Gerais over a 10-year period. Methods: A retrospective assessment was made regarding the education, career, and experience of postgraduate and undergraduate guidance rendered by the institution’s faculty who advised students who were fellows of the Scientific Initiation Program from 2006 to 2016. Based on information from registered curricula in the CNPq Lattes platform, the intellectual production of teachers was analyzed, both quantitatively and qualitatively, according to Qualis 2015. To evaluate the correlation between the amount of Scientific Initiation guidance rendered and the other numerical variables, the Spearman correlation coefficient was used, and to verify if there was a difference between the amount of Scientific Initiation guidance rendered between the categories of categorical variables, the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used. Results: Just over 35% (n = 44) of the total number of teachers of the institution, with different degrees, tenure, and career levels, allocated in the four departments, advised fellows during this period, of which 18 received ongoing guidance, almost 90% of which were linked to the Postgraduate Program. The areas responsible for the largest number of scholarships in effect cane from the fields of Pediatric Dentistry and Social and Preventive Dentistry. The amount of completed and ongoing Scientific Initiation guidance rendered per advisor showed a significant positive correlation (rs, p < 0.05) with qualified scientific output (≥ B3) and with the amount of stricto sensu postgraduate guidance rendered, but was not correlated with other productions and advice. Conclusion: The profile of Scientific Initiation advisors between 2006-2016 was diverse, with different areas of activity, career levels, and titles. However, we observed that participation in the program is minimal, given the total number of professors with a degree, capacity to provide advice, and the number of undergraduate students registered at the institution. This is mainly due to the number of Scientific Initiation scholarships failing to contemplate all teachers who enrolled in the program. Uniterms: Academies and institutes. Education higher. Dental research. Research Personnel.Profile of the advisors of scientific initiation Scholars at the Faculdade de Odontologia at Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Traçar o perfil dos orientadores de Iniciação Científica da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais durante uma década. Métodos: Foi feita uma avaliação retrospectiva da formação, da carreira e da experiência de orientações na pós-graduação e na graduação dos professores da Instituição que orientaram alunos como bolsistas do Programa de Iniciação Científica de 2006 a 2016. Com base em informações dos currículos cadastrados na plataforma Lattes do CNPq, a produção intelectual dos docentes foi analisada, quanti e qualitativamente, Qualis 2015. Para avaliar a correlação entre o número de orientações de Iniciação Cientifica e as demais variáveis numéricas, foi usado o coeficiente de correlação de Spearman e para verificar se existia diferença entre o número de orientações de Iniciação Cientifica entre as categorias das variáveis categóricas, foram usados os testes de Mann-Whitney e Kruskal-Wallis. Resultados: Pouco mais de 35% (n = 44) do total de professores da Instituição, com formações, tempo de titulação e níveis de carreira diversos, alocados nos 4 departamentos, orientaram bolsistas no período; dos quais 18 tinham orientações em andamento. Quase 90% destes apresentam vínculo com Programa de pós-graduação. As áreas responsáveis pelo maior número de bolsas vigentes são a Odontopediatria e Odontologia social e preventivas. O número de orientações de Iniciação Científica concluídas e em andamento por orientador apresentou correlação positiva e significante (rs , p < 0,05) com a produção científica qualificada (≥ B3) e com o número de orientações de pós-graduação stricto sensu, mas não esteve correlacionada a outras produções e orientações. Conclusão: O perfil de orientadores de Iniciação Científica entre o período de 2006-2016 foi diversificado, com diferentes áreas de atuação, níveis de carreira e titulação. No entanto, observamos que a participação no Programa é pequena diante do total de docentes com titulação, capacidade de orientação e do número de alunos de graduação da Instituição. Isso se deve principalmente ao número de bolsas de Iniciação Científica não conseguir contemplar todos os professores que se inscrevem no programa.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOPEDIATRIA E ORTODONTIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofArquivos em odontologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcademias e institutospt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectPesquisa em odontologiapt_BR
dc.subjectPesquisadorespt_BR
dc.subject.otherAcademias e institutospt_BR
dc.subject.otherEducação superiorpt_BR
dc.subject.otherPesquisa em odontologiapt_BR
dc.subject.otherPesquisadorespt_BR
dc.titlePerfil dos orientadores de bolsistas de Iniciação Científica da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeProfile of the advisors of scientific initiation Scholars at the Faculdade de Odontologia at Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/14864pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6796-1496pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3968-1638pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5902-7481pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.