Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61403
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Ruffo Ortizpt_BR
dc.creatorThiago Machado Ardenghipt_BR
dc.creatorSaul Martins de Paivapt_BR
dc.creatorMarília Maronezept_BR
dc.creatorIsabela Almeida Pordeuspt_BR
dc.date.accessioned2023-11-27T19:31:33Z-
dc.date.available2023-11-27T19:31:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/pboci.2021.083pt_BR
dc.identifier.issn1983-4632pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61403-
dc.description.abstractObjetivo: Avaliar a influência de indicadores clínicos e não clínicos de saúde bucal no desempenho acadêmico de adolescentes. Material e Métodos: Foi realizado um desenho longitudinal com uma amostra aleatória de 1.134 adolescentes brasileiros de 12 anos. Em 2012, os adolescentes foram avaliados clinicamente por dentistas calibrados e investigados sobre dados demográficos, fatores socioeconômicos, utilização de serviços odontológicos, dor de dente e bullying verbal relacionado à condição bucal por meio de questionários estruturados. A variável contextual foi obtida no banco de dados oficial do município. Após dois anos, 771 adolescentes foram reavaliados. O resultado desempenho acadêmico do adolescente (bom ou ruim) foi coletado por meio do cadastro oficial da escola. Análises de regressão logística multinível foram realizadas para avaliar fatores associados ao desempenho acadêmico dos adolescentes. Resultados: Adolescentes com dor de dente (OR 1,74; IC 95%: 1,05-2,89), vítimas de bullying (OR 2,23; IC 95%: 1,21-4,09) e do sexo masculino (OR 1,92; IC 95%: 1,19). -3,09) tiveram desempenho acadêmico inferior. Por outro lado, adolescentes cujas mães tinham maior escolaridade (OR 1,79; IC 95%: 1,08-2,97) e pertenciam a domicílios de maior renda (OR 1,95; IC 95%: 1,18-3,23) apresentaram desempenho acadêmico superior quando comparados aos seus pares. Conclusão: Condições bucais adversas, bem como fatores subjetivos e socioeconômicos impactaram no desempenho acadêmico dos adolescentes.pt_BR
dc.description.resumoObjective: To evaluate the influence of oral health clinical and non-clinical indicators on adolescents’ academic performance. Material and Methods: A longitudinal design was performed with a random sample of 1,134 12-year-old Brazilian adolescents. In 2012, the adolescents were clinically assessed by calibrated dentists and investigated about demographics, socioeconomic factors, dental service use, toothache, and verbal bullying related to oral condition via structured questionnaires. The contextual variable was obtained from the city’s official database. After two years, 771 adolescents were reassessed. The outcome adolescent’s academic performance (good or poor) was collected through official school’s register. Multilevel logistic regression analyses were performed to assess associated factors for adolescents’ academic performance. Results: Adolescents with toothache (OR 1.74; CI 95%: 1.05-2.89), who have been a victim of bullying (OR 2.23; CI 95%: 1.21-4.09), and were male (OR 1.92; CI 95%: 1.19-3.09) had a lower academic performance. On the other hand, adolescents whose mothers had higher educational levels (OR 1.79; CI 95%: 1.08-2.97) and belonged to higher-income households (OR 1.95; CI 95%: 1.18-3.23) had higher academic performance when compared to their peers. Conclusion: Adverse oral conditions, as well as subjective and socioeconomic factors, impacted on adolescents’ academic performance.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOPEDIATRIA E ORTODONTIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPesquisa brasileira em odontopediatria e clínica integradapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescentpt_BR
dc.subjectAcademic performancept_BR
dc.subjectBullyingpt_BR
dc.subjectOral healthpt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherDesempenho acadêmicopt_BR
dc.subject.otherBullyingpt_BR
dc.subject.otherSaúde bucalpt_BR
dc.titleImpact of oral conditions and subjective factors on academic performancept_BR
dc.title.alternativeImpacto das condições bucais e fatores subjetivos no desempenho acadêmicopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/pboci/a/QpWkptdRqdcK9VQnFz5vRKp/#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0759-9661pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5109-740Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3968-1638pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8704-8319pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5902-7481pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Impact of oral conditions and subjective factors on academic performance.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.