Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61513
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Perfil de estudantes com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos especial: o cenário de Minas Gerais |
Other Titles: | The profile of students with intellectual disabilities in special youth and adult education: the Minas Gerais scenario |
Authors: | Fabiane Maria Silva Taísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalves |
Abstract: | O objetivo deste artigo é analisar o perfil dos estudantes com deficiência intelectual (DI) matriculados na Educação de Jovens e Adultos Especial (classes e instituições segregadas) no estado de Minas Gerais, entre 2008 e 2019. Para tanto, foram analisados os microdados do Censo Escolar da Educação Básica, disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Constata-se que na modalidade da EJA Especial há uma prevalência de matrículas de estudantes com DI, sendo a maioria do sexo masculino (55% em média) e da cor/raça branca (27% em média). Além disso, a maior parte destas matrículas concentra-se na etapa de ensino de 1ª a 4ª séries (65% em média) e na faixa etária de 15 a 20 anos de idade (27% em média), o que revela o fenômeno da “juvenilização” da EJA, e confirma que os alunos não tiveram processos efetivos de escolarização na idade regular. O estudo demonstra, ainda, a manutenção das desigualdades que caracterizam o acesso à Educação no Brasil. |
Abstract: | This article aims to analyze the profile of students with intellectual disabilities (ID) enrolled in Special Youth and Adult Education (segregated classes and institutions) in the State of Minas Gerais, between 2008 and 2019. To achieve the paper’s main goal, we analyzed the microdata from the School Census of Basic Education, provided by National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). It is perceived that on theSpecial Youth and Adult Education modality there is a prevalence of students with intellectual disabilities enrollment, the majority being of male gender (55% on average) and of white color/race (27% on average). Besides, the majority of these enrollmentsconcentrates on elementary education stage (65% on average) and in the 15 to 20 age group (27% on average), which represents the “youthfication” of Youth and Adult Education, and confirms that students haven’t had effective schooling processes at a regular age. This study still shows the maintenance of inequalities which characterize the access to education in Brazil. |
Subject: | Psicologia Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | DRH - DEPARTAMENTO DE DESENVOLVIMENT DE RECURSOS HUMANOS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5902/1984686X68369 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/61513 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/68369 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Educação Especial |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Perfil de estudantes com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos especial_ o cenário de Minas Gerais.pdf | 444.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.