Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61538
Type: Artigo de Periódico
Title: O estranho desejo de viajar: o witz (chiste) nas narrativas de Wanderlust (BBC-Netflix, 2018) e Master of none (Netflix, 2015)
Authors: Aline Magalhães Pinto
Abstract: O texto toma como ponto de partida os estudos em que Reinhart Koselleck toma o ‘mundo dos sonhos’ como objeto historiográfico para, expandindo essa possibilidade, considerar os processos psíquicos que atravessam a linguagem e a tornam algo diverso daquilo que acontece na dimensão que entendemos como realidade histórica. Exploramos essa hipótese, a partir da reflexão freudiana sobre o chiste (Witz), elaborando alguns aspectos da dinâmica psíquica envolvida no desejo de viajar inscrito nas narrativas das séries de streaming Wanderlust (BBC-NETFLIX, 2018) e Master of none (NETFLIX, 2015).
Abstract: The text takes as its starting point the studies in which Reinhart Koselleck takes the dream as a historiographical object to, expanding this possibility, consider the psychic processes that permeate language and make it something different from what happens in the dimension that we understand as historical reality. We explore this hypothesis, based on Freud's reflection on the joke (Witz), elaborating some aspects of the psychic dynamic involved in the desire to travel inscribed in the narratives of the streaming series Wanderlust (BBC-NETFLIX, 2018) and Master of none (NETFLIX, 2015).
Subject: Narrativa (Retórica)
Sonhos
Desejo (Filosofia)
Cinema e linguagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/61538
Issue Date: 11-Apr-2022
metadata.dc.url.externa: https://www.escritadahistoria.com/index.php/reh/article/view/284
metadata.dc.relation.ispartof: Escrita da História
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.