Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61544
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTania Benedita Fortunato Silvapt_BR
dc.creatorAdriane Teresinha Sartoript_BR
dc.date.accessioned2023-11-29T22:15:14Z-
dc.date.available2023-11-29T22:15:14Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.issue31pt_BR
dc.citation.spage29pt_BR
dc.citation.epage40pt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.17771/PUCRio.PDPe.61235pt_BR
dc.identifier.issn1980-9697pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61544-
dc.description.abstractLessons on grammatical topics continue to receive special attention in Portuguese language teaching, also due to the teacher’s insecurity regarding whether or not to teach ‘grammar’. As we know, this issue is directly related to the conception with which the teacher operates the classroom practices. Understanding ‘grammar’ as the set of linguistic mechanisms responsible for the production of meaning in a text (BAGNO, 2012), this paper reports an experience conducted with a 9th graders group of a public school in Bahia, Brazil, focusing on the verb tenses. Combining this conception of grammar with a reflective and dialogical teaching approach seems to be a possibility to carry out meaningful work in the classroom.pt_BR
dc.description.resumoAs aulas de tópicos gramaticais continuam recebendo atenção especial no ensino de língua portuguesa, também pela insegurança do professor em relação a ensinar ou não “gramática”. Como sabemos, essa questão relaciona-se diretamente à concepção com a qual o docente opera as práticas de sala de aula. Compreendendo “gramática” como o conjunto de mecanismos linguísticos responsáveis pela produção de sentidos de um texto (BAGNO, 2012), este trabalho relata uma experiência realizada com uma turma de 9º. ano do ensino fundamental de uma escola pública da Bahia, tendo como foco em tempos verbais. Aliar essa concepção de gramática a uma postura reflexiva e dialógica de ensino parece ser uma possibilidade de realizar um trabalho significativo em sala.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPesquisas em Discurso Pedagógicopt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectAula de língua portuguesapt_BR
dc.subjectEnsino de gramáticapt_BR
dc.subjectTempos verbaispt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherGramatica comparada e geral - Tempo verbalpt_BR
dc.titleEnsino de língua portuguesa: uma experiência com tempos verbais em aula de gramáticapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0003-0619-4774pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9536-3642pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.