Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61574
Type: Artigo de Periódico
Title: Online resources for the syntactic-semantic classification of verbs: theory, methods and applications
Other Titles: Recursos online para a classificação sintático-semântica de verbos: teoria, métodos e aplicações
Authors: Luana Lopes Amaral
Abstract: Verb classes are defined in lexical-semantics literature as syntactically coherent groups of verbs that also share meaning components. Thus, the investigation of verb classes leads to important insights into the syntaxsemantics interface. In this perspective, starting from Levin’s (1993) foundational work for English, many authors have developed analyses for the syntactic-semantic classification of verbs in different languages. The aim of this paper is to provide an overview of such studies, focusing on those that constitute online open access resources for the syntactic-semantic classification of verbs: VerbNet for English, BVI for Basque, AnCoraVerb for Spanish and Catalan, VerboWeb for Brazilian Portuguese, CROVALLEX for Croatian, and VALLEX for Czech. Thus, this paper reviews the general theoretical assumptions on verb classification shared by all the works presented, and shows the specific characteristics of each one, considering the body of data, the specific theoretical perspective, analyses and methodology, and the search engines they provide. Finally, it offers a comparative analysis of two specific verb classes (namely, image creation verbs and verbs of creation and transformation), drawing on data from the studies mentioned above. Although these resources assume a specific lexical-semantic approach for verb classification, they provide valuable data and analyses that can be useful for research in different theoretical perspectives.
Abstract: Classes verbais são definidas na literatura em semântica lexical como grupos sintaticamente coerentes de verbos que também compartilham componentes de significado. Assim, a investigação de classes verbais leva a importantes descobertas sobre a interface sintaxe-semântica. Nessa perspectiva, a partir do trabalho fundador de Levin (1993) para o inglês, muitos autores desenvolveram análises para a classificação sintático-semântica de verbos em diferentes línguas. O objetivo deste artigo é fornecer uma visão geral de tais trabalhos, com foco naqueles que constituem recursos online de acesso aberto para a classificação sintático-semântica de verbos: VerbNet para o inglês, BVI para o basco, AnCoraVerb para o espanhol e o catalão, VerboWeb para o português brasileiro, CROVALLEX para o croata e VALLEX para o tcheco. O artigo revisa os pressupostos teóricos gerais sobre classificação de verbos compartilhados por todos os trabalhos apresentados e apresenta as características específicas de cada um, considerando o corpo de dados, as análises e metodologias específicas e os mecanismos de busca que eles fornecem. Por fim, o presente artigo oferece uma análise comparativa de duas classes verbais específicas (a saber, verbos de criação de imagem e verbos de criação e transformação), com base nos dados dos trabalhos citados acima. Embora esses recursos assumam uma abordagem léxico- -semântica específica para classificação de verbos, eles fornecem dados e análises valiosos que podem ser úteis para pesquisas em diferentes perspectivas teóricas.
Subject: Língua portuguesa - Lexicolografia
Língua portuguesa - Verbos
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.38715
URI: http://hdl.handle.net/1843/61574
Issue Date: 2022
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/38715
metadata.dc.relation.ispartof: Texto livre
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.