Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGabriela Vilela Souza Martinspt_BR
dc.creatorLuana Lopes Amaralpt_BR
dc.date.accessioned2023-11-30T18:14:33Z-
dc.date.available2023-11-30T18:14:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1964pt_BR
dc.citation.epage2014pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.30.4.1964-2014pt_BR
dc.identifier.issn2237-2083pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61576-
dc.description.abstractThis work aims to analyze and aspectually classify the publishing verbs in English and Portuguese: to edit/editar or editorar, to copy edit/preparar, to proofread/ revisar, to typeset/diagramar and to format/formatar. These verbs present themselves as an interesting object of analysis in terms of the lexical aspect because they have characteristics of both accomplishments and activities. This type of dubious behavior has been extensively studied in the aspect literature and is usually attributed to VP properties. In the case of publishing verbs, however, the variability of the aspectual classification seems not to be strictly linked to the type of complement, but to the incrementality of the action described by the verb. Thus, for the analysis of these verbs, we adopt the two-dimensional model of representation of the lexical aspect, in a cognitive-functional approach, proposing that these verbs have aspectual properties that are at the intersection between accomplishments and activities. Our results indicate that the publishing verbs specify a type of directed change. Thus, they have the potential to be (re)construed as telic (accomplishments) or atelic (activities) directed changes, depending on how the speaker intends to describe the publishing event.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se propõe a analisar e a classificar aspectualmente os verbos de editoração do inglês e do português: to edit/editar ou editorar, to copy edit/preparar, to proofread/revisar, to typeset/diagramar e to format/formatar. Esses verbos se apresentam como um interessante objeto de análise no âmbito do aspecto lexical porque possuem tanto características de accomplishments quanto características de atividades. Esse tipo de comportamento dúbio foi amplamente estudado na literatura sobre aspecto e é normalmente atribuído a propriedades do VP. No caso dos verbos de editoração, porém, a variabilidade da classificação aspectual parece não estar estritamente atrelada ao tipo de complemento, mas à incrementalidade da ação descrita pelo verbo. Assim, para a análise desses verbos, adotamos o modelo bidimensional de representação do aspecto lexical, numa abordagem cognitivo-funcional, propondo que esses verbos possuem propriedades aspectuais que estão na interseção entre accomplishments e atividades. Nossos resultados indicam que os verbos de editoração especificam um tipo de mudança direcional. Assim, eles possuem potencial para serem (re)construídos como mudanças direcionais télicas (accomplishments) ou atélicas (atividades), a depender da forma como o falante pretende descrever o evento de editoração.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Estudos da Linguagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAspecto lexicalpt_BR
dc.subjectMudançapt_BR
dc.subjectIncrementalidadept_BR
dc.subjectTelicidadept_BR
dc.subject.otherLingua portuguesa - Verbospt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Lexicografiapt_BR
dc.titleEntre accomplishments e atividades: mudanças direcionais e o caso dos verbos de editoraçãopt_BR
dc.title.alternativeBetween accomplishments and activities: directed changes and the case of publishing verbspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/21531pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4290-1208pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5602-2845pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.