Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61621
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Narcisismo e desonestidade acadêmica |
Other Titles: | Narcissism and academic dishonesty Narcisismo y la deshonestidad académica |
Authors: | Bruna Camargos Avelino Gerlando Augusto Sampaio Franco de Lima |
Abstract: | O objetivo desta pesquisa consistiu em verificar se traços de personalidade narcisista influenciam a probabilidade de estudantes do curso de Ciências Contábeis apresentarem comportamentos considerados desonestos no âmbito acadêmico. A amostra do estudo foi composta por 201 estudantes matriculados em três Instituições de Ensino Superior: duas públicas, uma localizada no estado de Minas Gerais e a outra no Paraná e uma particular, localizada na Bahia. Em relação aos procedimentos de coleta de dados, optou-se pela aplicação de um questionário aos estudantes. As evidências empíricas apontam que os estudantes tendem, em média, a concordar com algumas assertivas do instrumento de pesquisa que remetem a características de indivíduos narcisistas, tais como: obstinação em busca de seus objetivos; busca incansável pelo sucesso; preferência por produções individuais; dificuldades em expressar sentimentos que envolvam conflitos e sofrimentos; sentimento de culpa quando não atingem seus ideais; preocupação exacerbada com o corpo; necessidade de impressionar bem os outros; sentimento de incômodo quando precisam de alguém; busca desenfreada pelo prazer; dentre outras. Porém, verificou-se que tais tendências narcisistas não exercem influência sobre a probabilidade de os estudantes apresentarem comportamentos considerados desonestos no ambiente acadêmico. Infere-se, portanto, que na amostra analisada níveis mais elevados de narcisismo não implicam um impacto direto sobre a desonestidade acadêmica. |
Abstract: | The objective of this research was to verify if narcissistic personality traits influence the probability of Accounting students to present behaviors considered dishonest in the academic environment. The study sample was composed by two hundred and one students enrolled in three higher education institutions in Brazil: (a) two public ones, one located in the state of Minas Gerais and the other one in the state of Paraná; and (b) a private one, located in the state of Bahia. Regarding the data collection procedures, a questionnaire was applied to the students. The empirical evidences indicate that students on average, tend, to agree with some assertions of the research instrument that refer to characteristics of narcissistic individuals, such as, among others: (a) obstinacy in pursuing their goals; (b) tireless search for success; (c) preference for individual productions; (d) difficulties in expressing feelings involving conflict and suffering; (e) feelings of guilt, when they do not reach their ideals; (f) exacerbated concern with the body; (g) need to impress others well; (h) uncomfortable feeling, when someone else is nedeed; and (i) unbridled search for pleasure, among others. However, it has been found that such narcissistic tendencies have no influence on the likelihood of students exhibiting behaviors considered dishonest in the academic environment. By the analyzed sample, it is concluded that higher levels of narcissism do not involve a direct impact on academic dishonesty. |
Subject: | Contabilidade Narcisismo |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.4270/ruc.2017319 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/61621 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | www.furb.br/universocontabil |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Universo Contábil |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
NARCISISMO E DESONESTIDADE ACADÊMICA.pdf | 558.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.