Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61636
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRenan Belmonte Mazzolapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-01T19:33:57Z-
dc.date.available2023-12-01T19:33:57Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume53pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage176pt_BR
dc.citation.epage193pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1676pt_BR
dc.identifier.issn1982-7380pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61636-
dc.description.abstractBased on the discussions on parrhesia found in A coragem da verdade, Michel Foucault's lastcourse taught at the Collège de France in 1984, this paper intends to: a) present the definition and functioning of parrhesia in Greek Antiquity; b) point out the developments of parrhesia in modernity; c) analyze the exercise of parrhesia in the speech of Carlos Marighella broadcast on Rádio Nacional, inthe context of the Brazilian Military Dictatorship. This research is affiliated to the field of Foucauldian discursive studies, and analyzes six enunciative sequences of the corpus by the archegenealogical perspective of Michel Foucault. We demonstrate that Marighella's pronouncement is configured as an aleturgical modality, introducing risks to those who assume its authorship and inscribing themselves in the parrhesiastic game.pt_BR
dc.description.resumoA partir das reflexões sobre a parresíaencontradas em A coragem da verdade, último curso de Michel Foucault ministrado no Collège de France em 1984, pretende-se, neste artigo, a) apresentar a definição e o funcionamento parresíana Antiguidade grega; b) apontar os desdobramentos da parresíana modernidade; c) analisar o exercício da parresíano pronunciamento de Carlos Marighella transmitido na Rádio Nacional, no contexto da Ditadura Militar brasileira. Esta pesquisa filia-se ao campo dos estudos discursivos foucaultianos, e analisa seis sequências enunciativas do corpusa partir da perspectiva arquegenealógica de Michel Foucault. Demonstramos que o pronunciamento de Marighella configura-se como uma modalidade aletúrgica, instaurando riscos àquele que assume sua autoria e inscrevendo-se no jogo parresiástico.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da Anpollpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectParresíapt_BR
dc.subjectVerdadept_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectFoucaultpt_BR
dc.subject.otherFoucault, Michel, 1926-1984pt_BR
dc.subject.otherVerdadept_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.titleDizer a verdade sob todos os riscos: parresíade Carlos Marighella em pronunciamento na Rádio Nacionalpt_BR
dc.title.alternativeTelling the truth at all risks: parrhesiaby Carlos Marighella in a speech on National Radiopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1676pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-4124-3522pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.