Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61704
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernanda Costa Silvapt_BR
dc.creatorLílian Bambirra de Assispt_BR
dc.date.accessioned2023-12-04T21:35:27Z-
dc.date.available2023-12-04T21:35:27Z-
dc.date.issued2022-11-29-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue174pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage24pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14507/epaa.30.7284pt_BR
dc.identifier.issn1068-2341pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61704-
dc.description.abstractThis paper presents the results of a research conducted int the Federal University of Minas Gerais (UFMG) that sought to understand the implementation process of the Quota Law, usinginstitutional theory as a theoretical basis. The Quota Law changed the meritocratic institutional format for admission to teaching, promoting democratization of access to federal universities. The research has a qualitative nature, in a descriptive format. We adopted the case study method, cut between 2012 and 2020. Data collection involved document analysis and semi-structured interviews with ten university managers. The data were analyzed from a content analysis perspective. In the results, we detect that the institutional environment of UFMG incorporated important regulations, which provided deep organizational adaptations, which enabled the implementation of the Quota Law to take place in a structured way. We also detected that the process of organizational adaptation to institutional changes is still taking place. In otherwords, institutionalization remains dynamic with regard to understanding the social context of quota holders and the inclusion of persons with disabilities, in addition to the complications caused by the pandemic.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta os resultados de uma pesquisa realizada na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) que buscou compreender o processo de implementação da Lei de Cotas, tendo como base teórica a Teoria Institucional. A Lei de Cotas alterou o formato institucional meritocrático de ingresso ao ensino, promovendo a democratização no acesso às universidades federais. A pesquisa detém natureza qualitativa, em formato descritivo. Adotou-se como método o estudo de caso em um recorte delimitado entre 2012 e 2020. A coleta de dados envolveu a análise documental e a realização de entrevistas semiestruturadas com dez gestores universitários. Para tratamento e análise dos dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Nos resultados, constatou-se que o ambiente institucional da UFMG incorporou regulamentações importantes, as quais proporcionaram profundas adaptações organizacionais, o que possibilitou que a implementação da Lei de Cotas transcorresse de forma estruturada. Constatou-se, ainda, que o processo de adaptação organizacional às mudanças institucionais ainda transcorre. Ou seja, a institucionalização permanece dinâmica no tocante à compreensão do contexto social dos cotistas e à inclusão das pessoas com deficiência, não obstante as intercorrências ocasionadas pela pandemia.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofArquivos Analíticos de Políticas Educativaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLei de cotaspt_BR
dc.subjectTeoria institucionalpt_BR
dc.subjectAmbiente institucionalpt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherDemocratização da educaçãopt_BR
dc.titleO processo de implementação da lei de cotas em uma universidade mineira: uma análise a partir da teoria institucionalpt_BR
dc.title.alternativeThe implementation of the quota law in a university in Minas Gerais: an analysis based on institutional theorypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/7284pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.