Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61787
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5179640093644398pt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.referee2Isabel Cristina Michelan de Azevedopt_BR
dc.creatorRomario Samuel Cordovil Fernandespt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/4760871016207591pt_BR
dc.date.accessioned2023-12-06T16:37:05Z-
dc.date.available2023-12-06T16:37:05Z-
dc.date.issued2023-09-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61787-
dc.description.abstractThis monograph presents an interventional proposal of reading practices and semiotic analysis of multimodal texts, especially of the genre comic strips that, through a criterion of thematic selection, were extracted from the works Armandinho Quatorze, by Alexandre Beck and Quadrinhos Ácidos, by Pedro Leite, for the development of this work. The main objective is to carry out a discursive analysis of these texts, with a qualitative-interpretative approach and didactic-pedagogical trait, whose purpose is to promote a reading background that enhances students' linguistic and discursive skills in the classroom. To achieve this goal, it’s upheld the theoretical contributions of Discourse Analysis, with emphasis on some key concepts brought in the work of Eni Orlandi (2020), as fundamental for an analysis aimed at a critical and reflective understanding of the comics strips, as well as the studies of Bakhtin (1997) about the genres discourse, in the process of social interaction, and the studies of Ramos (2007, 2013, 2017) on Comics. In addition, the paper discusses the influence of a critical-reflective teaching approach based on a freirean perspective, which considers the active participation of students in the learning process, besides, presenting guidelines that BNCC (2018) recommends regarding reading practice. Finally, we present a didactic sequence that serves as a pedagogical instrument for the practice of discourse analysis, based on the selection of the discursive comic strip genre, plus, by the analysis of the selected texts, we can conclude that the strips in the context of the classroom allow the development of the analytical skills - critical and discursive - of the students, enriching their knowledge and promoting a critical training.pt_BR
dc.description.resumoEsta monografia apresenta uma proposta interventiva de práticas de leitura e de análise semiótica de textos multimodais, especialmente do gênero tirinhas que, por meio de um critério de seleção temática, foram extraídas das obras Armandinho Quatorze, de Alexandre Beck, e Quadrinhos Ácidos, de Pedro Leite, para o desenvolvimento deste trabalho. O objetivo principal é a realização de uma análise discursiva desses textos, com abordagem qualitativa-interpretativa e de caráter didático-pedagógico, cuja finalidade é promover uma formação leitora, que aprimore as competências linguísticas e discursivas dos estudantes em sala de aula. Para isso, apoiamo-nos nos aportes teóricos da Análise de Discurso, com ênfase em alguns conceitos-chave trazidos na obra de Eni Orlandi (2020), como fundamentais para uma análise que vise a uma compreensão crítica e reflexiva das tirinhas, bem como os estudos de Bakhtin (1997) acerca da importância dos gêneros do discurso, no processo de interação social, e os estudos de Ramos (2007, 2013, 2017) sobre as Histórias em Quadrinhos. Ademais, o trabalho discute a influência de uma abordagem de ensino crítico-reflexivo pautado numa perspectiva freireana, a qual considera a participação ativa dos estudantes no processo de aprendizagem, além de apresentar como a BNCC (2018) concebe a prática de leitura na sala de aula. Por fim, apresentamos uma sequência didática que serve de instrumento pedagógico para a prática de análise de discurso, com base na seleção do gênero discursivo tirinha, e, pela análise dos textos selecionados, podemos concluir que as tiras no contexto da sala de aula permitem o desenvolvimento das habilidades analíticas – críticas e discursivas – dos alunos, enriquecendo seus conhecimentos e promovendo uma formação crítica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTirinhaspt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectAnálise de Discursopt_BR
dc.subjectProposta Didáticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleAnálise discursiva nas tirinhas de Armandinho e Quadrinhos Ácidos: instrumentos de leitura para um ensino crítico-reflexivopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA VERSÃO FINAL (TCC) - ROMÁRIO FERNANDES.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.