Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61906
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRenata Maria Moreira Moraes Furlanpt_BR
dc.creatorGuilherme André Santanapt_BR
dc.creatorAndréa Rodrigues Mottapt_BR
dc.creatorEstevam Barbosa de Las Casaspt_BR
dc.date.accessioned2023-12-11T22:57:08Z-
dc.date.available2023-12-11T22:57:08Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1982-0216/20212359621pt_BR
dc.identifier.issn1982-0216pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61906-
dc.description.abstractPurpose: to analyze the content and construct validity of an instrument for tongue performance assessment in activities associated with digital games. Methods: to analyze content validity, ten speech-language pathologists answered a questionnaire in which each item of the instrument and the set of items were judged as to its representativeness. The content validity index and the modified Kappa statistics were calculated. To analyze construct validity, 20 participants, with age between 8 and 13 years, (10 children with weak tongues and 10 children with normal tongue strength) performed a game activity with the T-Station, involving 12 targets with 2 N of strength and 5 s of time for sustained contraction for each target. The performance was compared, for each item of the instrument, between groups. Results: most of the items obtained satisfactory score according to the speech-language pathologist’s evaluation. Children with reduced tongue force had a poorer performance than those with normal tongue force, with a statistically significant difference in three items of the instrument. Conclusion: the instrument proved to be valid as a method for evaluating performance in activities associated with the T-Station.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: analisar a validade de conteúdo e de constructo do instrumento de avaliação do desempenho da língua em atividades associadas a jogos digitais. Métodos: para análise de conteúdo, dez fonoaudiólogos responderam um questionário em que cada item do intrumento e o conjunto de itens foram julgados quanto à sua representatividade. Foram calculados o índice de validade de conteúdo e a estatística kappa modificada. Para analisar a validade de constructo, 20 participantes, entre 8 e 13 anos (10 com força de língua adequada e 10 com alteração de força) realizaram uma atividade de jogo com o T-Station, com 12 alvos, 2 N de força e 5 s de sustentação da contração para cada alvo. O desempenho em cada item do instrumento foi comparado entre os grupos. Resultados: a maioria dos itens obteve pontuação satisfatória na avaliação dos fonoaudiólogos. Um item foi removido do instrumento. Os participantes com força da língua reduzida apresentaram pior desempenho do que os com força normal, com diferença estatistica para três itens do instrumento. Conclusão: o instrumento mostrou-se válido como método de avaliação do desempenho nas atividades associadas ao T-Station.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ESTRUTURASpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista CEFACpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTerapia por exercíciopt_BR
dc.subjectForça muscularpt_BR
dc.subjectTerapia miofuncionalpt_BR
dc.subjectReabilitaçãopt_BR
dc.subjectLínguapt_BR
dc.subjectJogos de vídeopt_BR
dc.subject.otherTerapia por exercíciopt_BR
dc.subject.otherTerapia miofuncionalpt_BR
dc.subject.otherReabilitaçãopt_BR
dc.subject.otherLínguapt_BR
dc.subject.otherJogos de vídeopt_BR
dc.titleInstrumento para avaliação do desempenho da língua em atividades associadas a jogos digitais: validade de conteúdo e de constructopt_BR
dc.title.alternativeAn instrument for tongue performance assessment in activities associated with digital games: content and construct validitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rcefac/a/SQkM66crXvQ5BJ7RCnjjMYp/abstract/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7588-9316pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4235-2744pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1582-3785pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6078-8408pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.