Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61934
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarlos Magno Camargos Mendonçapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-12T20:15:06Z-
dc.date.available2023-12-12T20:15:06Z-
dc.date.issued2018-07-11-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage7pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.9771/contemporanea.v16i1.25986pt_BR
dc.identifier.issn1809-9386pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61934-
dc.description.abstractSupported by the philosophical thinking of Giorgio Agamben and Judith Butler, we try to observe how the recording and posting of the torture and death session of Dandara Kethlen is configured as a visual text, a typical speech act to hegemonic, judgmental and punitive masculinity. We hypothesize that texts of this type of masculinity operate as conformers of individuals and are a form of collective control. We assume that this set of performative statements is crossed by a specific knowledge, configured from an ethics and aesthetics of its own. In this way, the aesthetic effects of the text are a concern for the strategic and tactical design of the rules of heteronormativity in the exercises of conformation of the bodies and the creation of states of exception.pt_BR
dc.description.resumoAmparados pelo pensamento filosófico de Giorgo Agamben e Judith Butler, procuramos observar como a gravação e postagem da sessão de tortura e morte de Dandara Kethelen configura-se como um texto visual, um ato de fala típico à masculinidade hegemônica, judicativo e punitivo. Temos por hipótese que os textos deste tipo de masculinidade operam como conformadores dos indivíduos e são forma de controle coletivo. Partimos do princípio que este conjunto de enunciados performativos está atravessado por um saber específico, configurado a partir de uma ética e uma estética própria. Desta maneira, os efeitos estéticos do texto são uma preocupação para o desenho estratégico e tático das regras próprias da heteronormatividade nos exercícios de conformação dos corpos e a criação de estados de exceção.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofContemporanea – Revista de Comunicação e Culturapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectPerformatividadept_BR
dc.subject.otherCorpopt_BR
dc.subject.otherGêneropt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte) - Brasilpt_BR
dc.titleDandara: a vida nua de um corpo sem pesopt_BR
dc.title.alternativeDandara: the naked life of a wheightless bodypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/25986pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4883-3410pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dandara_ a vida nua de um corpo sem peso.pdf200.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.