Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/61935
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | E nessa cena a vovó da Pabllo já era transgressora: performances queer na música pop brasileira |
Other Titles: | And in that scene Pablo’s grandmother was already transgressive: queer performances in brazilian pop music |
Authors: | Carlos Magno Camargos Mendonça Felipe Viero Kolinski Machado |
Abstract: | A partir da noção de cena musical, nos propomos – neste artigo – a aproximar algumas performances realizadas a partir dos anos de 1970 por artistas do teatro e da música e certas performances queer da cena musical pop contemporânea brasileira. Observamos estas performances em produções que se dedicaram e dedicam a colocar em questão os limites impostos pelos papéis sociais de gênero; que denunciam o patrulhamento heteronormativo sobre os corpos; e que investem na visibilização de identidades fluidas e diversas. Temos por interesse nesta aproximação perceber um comum que se fez amparado em outras éticas, surgidas de novas circulações estéticas; como a performance daqueles corpos conteve e contém uma potência transformadora da consciência; como o pop se faz político. |
Abstract: | From the notion of musical scene, we propose - in this article - to approach some performances performed from the 1970s by artists of theater and music and certain performances queer of the Brazilian contemporary pop music scene. We observe these performances in productions that have been dedicated and dedicated to question the limits imposed by the social roles of gender; who denounce heteronormative patrolling over bodies; and that invests in the visibility of fluid and diverse identities. We are interested in this approach to perceive a common that has been supported in other ethics, arising from new aesthetic circulations; how the performance of those bodies contained and contains a transforming power of consciousness; how pop becomes a politician. |
Subject: | Arte e música Música Popular Performance (Arte) - Brasil Pessoas LGBTQ+ |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL FAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.22409/contracampo.v38i1.28054 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/61935 |
Issue Date: | 29-Apr-2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/28054 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Contracampo |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
E nessa cena a vovó da Pabllo já era transgressora_ performances queer na música pop brasileira.pdf | 359.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.