Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/61945
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKarla Emilia de Sá Rodriguespt_BR
dc.creatorBenigna Maria de Oliveirapt_BR
dc.creatorFabiana Maria Kakehasipt_BR
dc.creatorJoaquim Antônio Cesar Motapt_BR
dc.creatorAna Carolina Ferreira Robertopt_BR
dc.creatorLaura Defensor Ribeiropt_BR
dc.creatorLucas de Andrade Saraivapt_BR
dc.creatorRaissa Domingues de S. Silveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-12T20:26:41Z-
dc.date.available2023-12-12T20:26:41Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.5935/2238-3182.20170027pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/61945-
dc.description.abstractAmong the several methodologies for improving medical education, movies emerge as an interesting option, not only by encouraging greater student interest, but also by creating situations similar to those experienced in daily life, which provides the viewers with ruminations. My Sister’s Keeper (2009) tells the story of Kate, a teenager facing the diagnosis of acute childhood leukemia and all the hardships and experiences that the disease causes in her life and the lives of her family. Due to the difficulties of students, doctors, family members and patients in dealing with the implications of the disease, the article aims to discuss terms and concepts widely used in pediatric cancer treatment, as mourning, terminal illness, resilience and bioethics, through the cinematographic perspective and the authors’ experience in using this teaching methodology. The authors analyze the film’s plot in order to emphasize these issues of great importance, but little discussed in medical schools.pt_BR
dc.description.resumoEntre as diversas metodologias para o aperfeiçoamento do ensino da Medicina, o cinema aflora como opção interessante, não somente por despertar mais interesse do aluno, mas também por criar situações bastante similares àquelas vivenciadas no cotidiano, o que propicia ponderações pelo expectador. O filme "Uma prova de amor" (My Sister's Keeper, 2009) relata a história de Kate, uma adolescente que enfrenta o diagnóstico de leucemia e todas as adversidades e experiências que a doença provoca em sua vida e na de sua família. Devido às dificuldades de alunos, médicos, familiares e pacientes em lidar com as implicações da doença, o artigo objetiva a discussão de termos e conceitos amplamente utilizados no tratamento oncológico pediátrico, como luto, terminalidade, resiliência e bioética, sob a ótica da obra cinematográfica e da experiência dos autores no uso dessa metodologia de ensino. Os autores analisam o enredo do filme com o intuito de ressaltar esses temas de grande importância, porém pouco discutidos, na graduação médica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectOncologia pediátricapt_BR
dc.subjectLutopt_BR
dc.subjectTerminalidadept_BR
dc.subjectResiliênciapt_BR
dc.subjectBioéticapt_BR
dc.subject.otherEducação médicapt_BR
dc.subject.otherOncologiapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherLutopt_BR
dc.subject.otherBioéticapt_BR
dc.titleA edificação do ensino médico humanizado no contexto da oncologia pediátrica: considerações sobre o filme "uma prova de amor"pt_BR
dc.title.alternativeEdification of humanistic medical teaching in the pediatrict oncology context: considerations about the movie "my sister's keeper"pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rmmg.org/artigo/detalhes/2101pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3306-4890pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2685-9107pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0491-5411pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.