Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKarina Gomes Barbosapt_BR
dc.creatorCarlos Magno Camargos Mendonçapt_BR
dc.date.accessioned2023-12-14T20:34:33Z-
dc.date.available2023-12-14T20:34:33Z-
dc.date.issued2022-02-22-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage107pt_BR
dc.citation.epage123pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/logos.2021.62594pt_BR
dc.identifier.issn0104-9933pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62007-
dc.description.abstractWe read the short documentary Hysterical Girl (Kate Novack, 2020) in order to investigate the ways in which the disarticulation of temporal linearity and diachronism in the audiovisual, through language, can cause fissures in patriarchal narratives, promote a certain type of denunciation and, at the same time, a reparation for violence. We operate from a feminist perspective of audiovisual and archives, which demands revision processes in search of a new critical sight, and we focus on two cinematic strategies used in the film, editing and off. We conclude that the editing game, privileging the archive, the repertoire and the discourses, creates a testimonial space for Dora’s truth, stolen by Freud, and symbolically restores it.pt_BR
dc.description.resumoRealizamos uma leitura do documentário em curta-metragem Hysterical Girl (Kate Novack, 2020) com o objetivo de investigar os modos pelos quais a desarticulação da linearidade temporal e do diacronismo no audiovisual, por meio da linguagem, pode provocar fissuras em narrativas patriarcais, promover certo tipo de denúncia e ao mesmo tempo reparação de violências. Partimos de uma perspectiva feminista do audiovisual e do arquivo, que demanda processos de revisão em busca de um novo olhar crítico, e nos debruçamos sobre duas estratégias cinemáticas empregadas no filme, a montagem e o off. Concluímos que o jogo da montagem, privilegiando o arquivo, o repertório e os discursos, cria um espaço testemunhal para a verdade de Dora, usurpada por Freud, e a restitui simbolicamente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLogospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTemporalidadept_BR
dc.subjectArquivopt_BR
dc.subjectTestemunhapt_BR
dc.subject.otherTemporalidade - Filosofiapt_BR
dc.subject.otherArquivospt_BR
dc.subject.otherTestemunhaspt_BR
dc.title“I am done”: violência sexual, testemunho e reparação em ‘Hysterical Girl’pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/62594pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1860-3622pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4883-3410pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
“I am done”_ violência sexual, testemunho e reparação em ‘Hysterical Girl’.pdf733.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.