Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62007
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Karina Gomes Barbosa | pt_BR |
dc.creator | Carlos Magno Camargos Mendonça | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-12-14T20:34:33Z | - |
dc.date.available | 2023-12-14T20:34:33Z | - |
dc.date.issued | 2022-02-22 | - |
dc.citation.volume | 28 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 107 | pt_BR |
dc.citation.epage | 123 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.12957/logos.2021.62594 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0104-9933 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62007 | - |
dc.description.abstract | We read the short documentary Hysterical Girl (Kate Novack, 2020) in order to investigate the ways in which the disarticulation of temporal linearity and diachronism in the audiovisual, through language, can cause fissures in patriarchal narratives, promote a certain type of denunciation and, at the same time, a reparation for violence. We operate from a feminist perspective of audiovisual and archives, which demands revision processes in search of a new critical sight, and we focus on two cinematic strategies used in the film, editing and off. We conclude that the editing game, privileging the archive, the repertoire and the discourses, creates a testimonial space for Dora’s truth, stolen by Freud, and symbolically restores it. | pt_BR |
dc.description.resumo | Realizamos uma leitura do documentário em curta-metragem Hysterical Girl (Kate Novack, 2020) com o objetivo de investigar os modos pelos quais a desarticulação da linearidade temporal e do diacronismo no audiovisual, por meio da linguagem, pode provocar fissuras em narrativas patriarcais, promover certo tipo de denúncia e ao mesmo tempo reparação de violências. Partimos de uma perspectiva feminista do audiovisual e do arquivo, que demanda processos de revisão em busca de um novo olhar crítico, e nos debruçamos sobre duas estratégias cinemáticas empregadas no filme, a montagem e o off. Concluímos que o jogo da montagem, privilegiando o arquivo, o repertório e os discursos, cria um espaço testemunhal para a verdade de Dora, usurpada por Freud, e a restitui simbolicamente. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.department | FAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Logos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Temporalidade | pt_BR |
dc.subject | Arquivo | pt_BR |
dc.subject | Testemunha | pt_BR |
dc.subject.other | Temporalidade - Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Arquivos | pt_BR |
dc.subject.other | Testemunhas | pt_BR |
dc.title | “I am done”: violência sexual, testemunho e reparação em ‘Hysterical Girl’ | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/62594 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1860-3622 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4883-3410 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
“I am done”_ violência sexual, testemunho e reparação em ‘Hysterical Girl’.pdf | 733.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.