Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62044
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniel Coelho de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7505866427960469pt_BR
dc.contributor.referee1Rômulo Soares Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Arthur Saldanha dos Santospt_BR
dc.creatorJéssica Santana Silveira Diaspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0594059322421929pt_BR
dc.date.accessioned2023-12-18T11:49:23Z-
dc.date.available2023-12-18T11:49:23Z-
dc.date.issued2023-04-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62044-
dc.description.abstractThis dissertation aims to analyze the vegan social movement in Brazil and its digital activism on social media. With the intensification of the use of new information technologies, the digital environment has become a space where vegans use social media to exercise and enhance their activism. During the period from November 2021 to April 2022, netnography was carried out in two groups that deal with veganism on the Facebook social network and data extraction was carried out on the YouTube Data Tools platform regarding the content of vegan channels on the YouTube platform. Given the material found, a content analysis was carried out of publications posted on Facebook and videos published by specific channels on YouTube that focused on veganism. This analysis demonstrated how vegan activists make intense connections with other social movements and their use, in specific ways, of social networks to promote debate on their agendas; to organize its actions and incorporate new followers. Therefore, the results indicate that social media have become fundamental for the structuring, development, growth and consolidation of the vegan social movement in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação objetiva analisar o movimento social vegano no Brasil e seu ativismo digital nas mídias sociais. A partir da intensificação do uso de novas tecnologias da informação, o ambiente digital se tornou um espaço onde os veganos utilizam as mídias sociais para exercer e potencializar seu ativismo. Durante o período de novembro de 2021 a abril de 2022 foi realizada uma netnografia em dois grupos que tratam do veganismo na rede social do Facebook e uma extração de dados na plataforma YouTube Data Tools a respeito do conteúdo de canais veganos na plataforma YouTube. Diante do material encontrado, foi executada uma análise de conteúdo das publicações postadas no Facebook e dos vídeos publicados por canais determinados no YouTube que tinham como foco o veganismo. Essa análise demonstrou como os ativistas veganos conseguem realizar intensas conexões com outros movimentos sociais e seus usos, de maneiras específicas, das redes sociais para incentivar o debate de suas pautas; para organizar suas ações e incorporar novos adeptos. Logo, os resultados indicam que as mídias sociais se tornaram fundamentais para estruturação, desenvolvimento, crescimento e consolidação do movimento social vegano no Brasil.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Sociedade, Ambiente e Territóriopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMídia socialpt_BR
dc.subjectveganismopt_BR
dc.subjectYouTubept_BR
dc.subjectFacebookpt_BR
dc.subjectmovimento socialpt_BR
dc.subjectativismopt_BR
dc.subject.otherMídia socialpt_BR
dc.subject.otherFacebook (Rede social on-line)pt_BR
dc.subject.otherYouTube (Recurso eletrônico)pt_BR
dc.titleO movimento social vegano no Brasil: um estudo sobre os ativismos digitais nas mídias sociais do Facebook e YouTubept_BR
dc.title.alternativeThe vegan social movement in Brazil: a study on digital activism on social media on Facebook and YouTubept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versão Final- Dissertação Jessica.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.