Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62060
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Tutoria na educação a distância: contextos de atuação nas redes públicas e privadas |
Other Titles: | Tutoring in distance education: contexts of performance in public and private networks |
Authors: | Andréia de Assis Ferreira Erika Abreu Pereira Lorena Andrade Costa |
Abstract: | Este artigo tem por objetivo discutir o contexto de atuação dos tutores nos cursos superiores em Educação a Distância (EaD), desde a implementação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN), que regulamentou a EaD no cenário brasileiro. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica com análise documental, em que são apresentadas considerações acerca do exercício da tutoria em instituições públicas e privadas. Os estudos decorrentes de uma revisão da literatura revelaram que, embora se trate de contextos de atuação diferentes, a tutoria tem sido uma forma de precarização do trabalho docente. Nota-se que a ausência de legislação que regulamente o trabalho do tutor como professor favorece a exploração desses tutores, profissionais que exercem um papel de relevância na EaD. |
Abstract: | This article aims to discuss the context of the tutors' performance in higher education courses in distance education (DE) since the implementation of the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN), which regulated DE in Brazilian scenario. This is a bibliographic research with documentary analysis, which shows considerations about tutoring in public and private institutions. The studies resulting from a literature review reveal that, although they address different contexts of practice, tutoring has been a way of precarious teaching work. It is possible to realize that the lack of legislation regulating the tutor's work as a teacher promotes the exploitation of these professionals who play a highly relevant role in distance education. |
Subject: | Ensino à distância Educação - Estudo e ensino |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.25104 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/62060 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/25104 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Trabalho & Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tutoria na educação a distância_ contextos de atuação nas redes públicas e privadas.pdf | 230.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.