Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62134
Type: | Dissertação |
Title: | Fluidity, continuity and resistance: multigenerational aspects of identity in Yaa Gyasi's Homegoing |
Authors: | Maria Victória e Silva Dias |
First Advisor: | José de Paiva dos Santos |
First Referee: | Marcos Antônio Alexandre |
Second Referee: | Josane Daniela Freitas Pinto |
Abstract: | This thesis aims to analyze the novel Homegoing, written by the Ghanaian author Yaa Gyasi, primarily focusing on identity matters. Throughout the text, the idea that two fundamental lines permeate the construction of the self is developed: that of fluidity, which manifests itself in particular experiences and expressions of individuals, based on their sociocultural context; and that of continuity, which is evidenced through the historical maintenance of multigenerational traits. At first, it is argued that diversity is crossed by external contestations, since minority groups are compelled to internalize standardized and stereotyped characteristics fabricated by dominant classes, which incites alterity and feelings of non-belonging; the liquidity of the being, thus, acts in the process of contestation and resistance to social impositions. From the same perspective, it is proposed that the permanence of traditional customs also becomes an ally in this dynamism of defiance, since it directly collides with the constant suppression of ancestral attributes of racialized peoples. It is concluded, therefore, that the usual opposition between the inconstant and the stable becomes dispensable in the structuring of identity – the self of each character is established precisely in the middle ground between both extremes. |
Abstract: | A presente dissertação tem por objetivo principal analisar o romance Homegoing, escrito pela autora ganesa Yaa Gyasi, com enfoque nas questões identitárias. No decorrer do texto, desenvolve-se a ideia de que a construção do eu é perpassada por duas linhas fundamentais: a da fluidez, que se manifesta a partir das experiências e expressões particulares do indivíduo, com base em seu contexto sociocultural; e a da continuidade, que se evidencia através da manutenção histórica de traços multigeracionais. A princípio, argumenta-se que a diversidade é atravessada por contestações externas, dado que grupos minoritários são compelidos a internalizar características uniformes e estereotipadas fabricadas por classes dominantes, o que implica na incitação da alteridade e do sentimento de não-pertencimento; a liquidez do ser, desse modo, atua no processo de contestação e resistência às imposições sociais. Na mesma perspectiva, propõe-se que a continuidade dos costumes tradicionais também torna-se aliada nesse dinamismo de oposição, visto que colide diretamente com a constante supressão dos atributos ancestrais de povos racializados. Conclui-se, portanto, que a comum contraposição entre o inconstante e o estável torna-se dispensável na estruturação da identidade – é precisamente no ponto de intermediação entre ambos os extremos que o eu de cada personagem se estabelece. |
Subject: | Gyasi, Yaa. – Homegoing – Crítica e interpretação Ficção americana – História e crítica Literatura americana – Escritoras negras Identidade (Psicologia) na literatura Mulheres e literatura Alteridade |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/62134 |
Issue Date: | 25-Oct-2023 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação - Mestrado (Final Ver.).pdf | 626.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.