Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62156
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Dimitri Fazito de Almeida Rezendept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3753130567434508pt_BR
dc.contributor.referee1Daniela Vieira dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Piedade Lino Videirapt_BR
dc.contributor.referee3Yumi Garcia dos Santospt_BR
dc.creatorWesley Vaz Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4307949425806195pt_BR
dc.date.accessioned2023-12-26T12:37:41Z-
dc.date.available2023-12-26T12:37:41Z-
dc.date.issued2023-09-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62156-
dc.description.abstractThis dissertation focuses on the rap collective “Máfia Nortista”, considered one of the pioneers and most relevant representatives of hip-hop culture in the state of Amapá and the Northern region of Brazil. Active in the music scene since 2005, the collective has forged several aspects within the rap social world, such as being the first to produce an album, music videos, their own label, and record company, “Nóis pur Nóis rec”, carrying as the principle of their political interventions and cultural productions the concept of “Macapá Quebrada”, a term used by the group to refer to communities in low-lying areas, housing projects, and peripheral areas. Based on this context, the main objective of this research is to investigate the trajectory of “Máfia Nortista” in order to comprehend the dynamics of rap music in the city of Macapá. The specific objectives consist of outlining a socio-historical panorama of hip-hop in the capital of Amapá, analyzing the discursive and political practices of “Nóis pur Nóis rec”, and finally, examining the technological interventions of rap and its relation to Afro-Amapá cultural traditions. The theoretical and methodological framework employed includes the category “new condition of rap”, proposed by the sociologist Daniela Vieira, as well as contributions from the field of Sociology of Art. To achieve these objectives, a qualitative approach was used, with the method of Life Stories, using semi-structured interviews and documentary research through the collection of primary data from websites, social networks, and music-related platforms. It was found that regional and peripheral self-affirmation, social critique, entertainment, black culture, and insurgency are principles materialized in the musical productions and political actions of the collective, which, faced with the rearrangement of forces resulting from changes in the production, distribution, and consumption of independent music, claim their place and recognition as an authentic musical genre from Amapá, while revising local black cultural precedents through the use of rap technology, such as Marabaixo.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como sujeito de estudo o coletivo de rap Máfia Nortista, considerado um dos precursores e mais relevantes da cultura hip-hop do estado do Amapá e região Norte do Brasil. Atuantes na cena musical desde 2005, o coletivo forjou diversas vertentes no mundo social do rap, como o primeiro a produzir um disco, videoclipe, Selo e gravadora própria, a Nóis pur Nóis rec, carregando como princípio de suas intervenções políticas e produções culturais a Macapá Quebrada, denominação imputada pelo grupo às comunidades de área de ressaca, conjuntos habitacionais e periféricas. Partindo desse contexto, essa pesquisa tem como objetivo geral investigar a trajetória da Máfia Nortista para compreender as dinâmicas do rap na cidade de Macapá, ao passo que os objetivos específicos consistem em delinear um panorama sócio-histórico do hip-hop na capital amapaense, analisar as práticas discursivas e políticas da Nóis pur Nóis rec e, por último, averiguar as intervenções tecnológicas do rap e sua relação com as tradições culturais afro-amapaenses. Como cabedal teórico-metodológico utilizou-se a categoria nova condição do rap, da socióloga Daniela Vieira, além de contribuições do campo da Sociologia da Arte. Para a consecução desses objetivos, metodologicamente utilizou-se a abordagem qualitativa com o método Relatos de Vida, tendo como instrumentos para coleta de dados as entrevistas semiestruturadas e a pesquisa documental através de levantamento de dados primários em websites, redes sociais e plataformas relacionadas a música. Depreendeu-se que autoafirmação regional, periférica, crítica social, diversão, cultura negra e insurgência são princípios materializados nas produções musicais e ações políticas do coletivo que, em face do rearranjo de forças advinda da mudança na produção, distribuição e consumo da música independente, reivindicam seu lugar e reconhecimento como gênero musical autêntico do Amapá, à medida que revisam as precedências culturais negras locais através do uso da tecnologia do rap, como o Marabaixo.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Sociologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectHip-hoppt_BR
dc.subjectRappt_BR
dc.subjectMercadopt_BR
dc.subjectMarabaixopt_BR
dc.subjectAmapápt_BR
dc.subject.otherSociologia - Tesespt_BR
dc.subject.otherHip-hop (Cultura popular) - Tesespt_BR
dc.subject.otherRap (Música) - Tesespt_BR
dc.subject.otherNóis Pur Nóis Rec (Gravadora) - Tesespt_BR
dc.titleCultura e mercado no Rap Tucuju : uma análise da Máfia Nortista e Nóis pur Nóis Recpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_WesleyOliveira.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons