Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borém de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5589268218426587pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Paulo Sérgio Malheiros dos Santospt_BR
dc.contributor.referee3Ana Cláudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee4Marcos Flavio de Aguiar Freitaspt_BR
dc.creatorEvan Alexander Megaropt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9695208400098039pt_BR
dc.date.accessioned2023-12-28T18:25:08Z-
dc.date.available2023-12-28T18:25:08Z-
dc.date.issued2020-10-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62207-
dc.description.abstractMulti-natured study in five approaches (analytical, autoethnographic, pedagogical, philological and creative) on the performance practices of the choro genre with the objective of creating a foundation of the performance and teaching of the piece Choro, for solo piano, by Octavio Maul. Initially, there was a literature review on the choro genre, the composer and the primary sources, consisting of the score and two available recordings of the work, followed by a stylistic analysis of the score. Then, based on the perspective of both the foreign musician who necessitates an immersion in Brazilian culture, and the classical musician who intends to play works based on this popular genre, the researcher collected data by attending choro circles and taking private lessons on performance practices of three typical instruments do choro (the Brazillian tambourine, the seven-string guitar and the cavaquinho) with renowned teachers in Belo Horizonte. Two fronts in the realm of creative research were born out of this present study. First, a performance of Choro (Octavio Maul) was elaborated and documented on video based on the analysis of the primary sources and the knowledge accumulated in the field research on the choro presentations which gave rise to a Performance Edition (EdiP) of the work. Finally, a work for solo piano, Horizontando, was created, bringing together techniques and practices from the classical and popular musical fields, integrating the experiences throughout the writing of this thesis and that could also be used as didactic material.pt_BR
dc.description.resumoEstudo de abordagem múltipla (analítica, autoetnográfica, pedagógica, filológica e criativa) sobre as práticas de performance do gênero choro, com o objetivo de fundamentar a construção da performance e do ensino da obra Choro, para piano solo, de Octavio Maul. Inicialmente, foi realizada uma revisão de literatura sobre o gênero choro, o compositor e as fontes primárias, constituídas pela partitura e por duas gravações disponíveis da obra. Depois, foi realizada uma análise estilística da partitura. Em seguida, partindo tanto da perspectiva do músico estrangeiro que necessita imergir na cultura brasileira quanto do músico erudito, que pretende tocar obras baseadas neste gênero popular, o pesquisador coletou dados frequentando rodas de choro e fazendo aulas particulares de práticas de performance de três instrumentos típicos do choro (o pandeiro, o violão de sete cordas e o cavaquinho) com professores referenciais em Belo Horizonte. Então, no âmbito da pesquisa criativa, houve duas frentes. Primeiro, construiu-se e documentou-se em vídeo uma performance de Choro com base nas análises das fontes primárias e do conhecimento acumulado na pesquisa de campo nas rodas de choro, que deu origem a uma Edição de Performance (EdiP) da obra. Finalmente, criou-se uma obra para piano solo, Horizontando, que reunisse técnicas e práticas dos campos musicais erudito e popular, integrando as experiências ao longo da escrita desta tese e que pudessem também ser utilizados como material didático.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectChoro de Octavio Maulpt_BR
dc.subjectChorinhopt_BR
dc.subjectChoro para piano solopt_BR
dc.subjectPráticas de performance do choro e chorinhopt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherChoro (Música)pt_BR
dc.titleO “Choro”, de Octavio Maul, e o gênero choro: da análise e etnografia à edição de performance e composiçãopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Pós Defesa_261120_Revisado_Limpo.pdf7.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.