Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62230
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarina Garcia de Souza Borgespt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T12:30:35Z-
dc.date.available2024-01-02T12:30:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage8pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-1782/20182017184pt_BR
dc.identifier.issn23171782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62230-
dc.description.abstractCharacterize the performance of outpatients regarding aspects of communication disorders according to the categories of the International Classification of Functioning, Disability and Health - Children and Youth Version (ICF-CY). Methods: This is a descriptive, observational study based on a retrospective analysis of secondary data collected at a Speech-language Pathology outpatient clinic of the public health network, from records of patients aged 5-16 years, evaluated between 2010 and 2014. Elements of anamnesis and assessment reports were analyzed with identification of ICF-CY categories related to the following components: Body Functions, Activities and Participation, and Environmental Factors. These categories were defined as the study variables, stored as categorical variables, and had their frequency distribution investigated by descriptive statistical analysis. Results: One hundred eighty medical records were included in the study, and 65 of the 168 pre-selected categories were identified. As for the component Body Functions, 13 items were verified, with the category related to impairment in Mental functions of language as the most frequently mentioned. Of the 34 categories identified in the component Activities and Participation, Learning to read - Performance and Doing housework - Performance were the ones that most frequently presented difficulties. Of the 18 categories of the component Environmental Factors, the one described in most reports as Barrier was Individual attitudes of acquaintances, peers, colleagues, neighbors, and community members. Conclusion: Changes were found in categories of the three components of the ICF-CY analyzed, indicating the existence of issues that affected the functional performance regarding aspects of communication disorders of children and adolescents assisted at an outpatient environment.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Caracterizar o desempenho em aspectos fonoaudiológicos de pacientes ambulatoriais segundo as categorias da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde para Crianças e Jovens (CIF-CJ). Método: Trata-se de estudo observacional descritivo, baseado em análise retrospectiva de dados secundários coletados em serviço fonoaudiológico ambulatorial da rede pública, com prontuários de pacientes com idades entre 5 e 16 anos avaliados entre 2010 e 2014. Foram analisados elementos dos relatórios de anamnese e avaliação, sendo identificadas categorias da CIF-CJ referentes aos componentes Funções do Corpo, Atividades e Participação e Fatores Ambientais. As categorias presentes foram definidas como as variáveis do estudo. Todas foram armazenadas como variáveis categóricas, sendo realizada análise descritiva por meio da distribuição de frequências. Resultados: Foram incluídos 180 prontuários e das 168 categorias pré-selecionadas, 65 foram identificadas. Para as Funções do Corpo, 13 itens foram verificados, sendo a categoria com mais frequência referida em que se observa deficiência a funções mentais da linguagem. Para as 34 categorias identificadas pertencentes às Atividades e Participação, as mais frequentemente apontadas como dificuldade foram: aprender a ler – desempenho e realização das tarefas domésticas – desempenho. Das 18 categorias dos Fatores Ambientais, a descrita na maior parte dos relatórios como Barreira foi a atitudes individuais de conhecidos, pares, colegas, vizinhos e membros da comunidade. Conclusão: Foram verificadas alterações em categorias dos três componentes da CIF-CJ analisados, indicando a existência de questões que afetaram o desempenho funcional em aspectos fonoaudiológicos de crianças e jovens atendidos em ambiente ambulatorial.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDAS-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subjectClassificação Internacional de Funcionalidade,Incapacidade e saúdept_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectAmbulatório hospitalarpt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherClassificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúdept_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherAmbulatório Hospitalarpt_BR
dc.titleCaracterização de aspectos fonoaudiológicos segundo as categorias da classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde para crianças e jovens (cif-cj)pt_BR
dc.title.alternativeCharacterization of communication disorders according to the categories of the International Classification of Functioning, Disability and Health - Children and Youth (ICF-CY)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/2317-1782/20182017184pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Caracterização de aspectos fonoaudiológicos pdfa.pdf784.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.