Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62269
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBarbara Antunes Rezendept_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T16:08:29Z-
dc.date.available2024-01-02T16:08:29Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume77pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage147pt_BR
dc.citation.epage154pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0004-282x20190011pt_BR
dc.identifier.issn16784227pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62269-
dc.description.abstractInvestigar a qualidade de vida de crianças de 7 a 12 anos de idade com mau desempenho escolar e a associação com as características comportamentais e habilidades auditivas. Métodos: Estudo observacional transversal realizado com crianças de 7 a 12 anos de idade, com mau desempenho escolar das escolas públicas municipais de uma cidade do interior de Minas Gerais, Brasil, participantes de atendimentos educacionais especializados. Etapas: 1) coleta de informações com os pais sobre a saúde, perfil escolar e socioeconômico e preenchimento do Strengths and Difficulties Questionnaire; 2) etapa com as crianças para aplicação da Escala de Avaliação da Qualidade de Vida. Para a avaliação da função auditiva foram utilizadas as Emissões Otoacústicas Transientes e a avaliação do processamento auditivo, sendo os testes aplicados: teste de memória de sons verbais em sequência, teste de memóriade sons não verbais em sequência, localização sonora, teste dicótico de dígitos, teste de padrão de duração (flauta) e Random Gap Detection. Os dados coletados foram analisados por meio dos programas Excel e STATA 11.0. Foi considerada como variável resposta a qualidade de vida e as variáveis explicativas foram agrupadas para análise de regressão logística uni e multivariada, considerando o nível de significância de 5%. Resultados: Foi encontrada associação estatística entre qualidade de vida prejudicada, comportamento pró-social alterado e ausência de queixa parental de linguagem escrita. Conclusão: A qualidade de vida está comprometida nas crianças com mau desempenho escolar. A ausência de queixa sobre o desenvolvimento da linguagem escrita e comportamento pró-social alterado aumentaram a chance de a criança apresentar qualidade de vida prejudicada.pt_BR
dc.description.resumoThe aim of the present study was to investigate the quality of life of children with poor school performance and its association with behavioral aspects and hearing abilities. Methods: This cross-sectional observational study, developed in a town in the state of Minas Gerais, Brazil, investigated a random sample of public school children, aged 7-12 years old, who performed poorly in school and received specialized educational assistance. The study comprised two stages: 1) collection of data from parents on their children’s health, educational, and socioeconomic profile, and from the Strengths and Difficulties Questionnaire; 2) administration of a quality of life evaluation scale to the schoolchildren. For the assessment of auditory function, transient otoacoustic emissions were used and auditory processing was tested. The following tests were used: verbal sequential memory, nonverbal sequential memory, sound localization, dichotic digits, duration pattern test (flute) and random gap detection. The collected data were analyzed using Excel and STATA 11.0 software. Quality of life was considered the response variable. The explanatory variables were grouped for univariate and multivariate logistic regression analysis with the level of significance set at 5%. Results: A statistically significant association was found between impaired quality of life, altered pro-social behavior, and the absence of parental complaints about the children’s written language development. Conclusions: Quality of life is impaired in children with poor school performance. The lack of parental complaints about written language and changes in social behavior increased the likelihood of a child having a poor quality of life.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofArquivos de Neuro-Psiquiatria-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQuality of lifept_BR
dc.subjectUnderachievementpt_BR
dc.subjectChild Behaviorpt_BR
dc.subjectHearing Testspt_BR
dc.subjectChildpt_BR
dc.subject.otherQuality of lifept_BR
dc.subject.otherUnderachievementpt_BR
dc.subject.otherChild Behaviorpt_BR
dc.subject.otherHearing Testspt_BR
dc.subject.otherChildpt_BR
dc.titleQuality of life of children with poor school performance: association with hearing abilities and behavioral issuespt_BR
dc.title.alternativeQualidade de vida de crianças com mau desempenho escolar: associação com as habilidades auditivas e aspectos comportamentaispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/0004-282X20190011pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Quality of life of children with poor school pdfa.pdf166.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.