Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62271
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorMarcel de Toledo Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T16:38:03Z-
dc.date.available2024-01-02T16:38:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.issueSup 1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0102-311X00171717pt_BR
dc.identifier.issn16784464pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62271-
dc.description.abstractThe study aimed to investigate the prevalence and duration of work absenteeism due to voice disorders in Brazilian schoolteachers and the association with work-related factors and health status. This was a cross-sectional study with a representative sample of 6,510 female and male schoolteachers in basic education, from October 2015 to March 2016. The dependent variable was the teacher’s report of some work absence due to a voice problem in the previous 12 months. The independent variables related to work conditions and health status. A descriptive analysis was performed of the prevalence and duration of work absences due to voice problems. The association between the target event and the other variables was measured as the prevalence ratio with 95% confidence intervals, using Poisson regression. The main reason for teachers missing classroom work was voice disorders (17.7%), and most absences (78%) were short (seven days or less). In the final multivariate model adjusted by gender, higher prevalence of absence due to voice disorders was associated with schoolteachers in the North and Northeast of Brazil, longer time commuting to and from work, self-report of occupational disease, visit to health services, and report of psychological and respiratory problems during the same 12-month period. There was a high prevalence of short work absences due to voice problems, associated with comorbidities. Macrostructural factors suggest the social nature of the illness process and work absenteeism in Brazilian schoolteacherspt_BR
dc.description.resumoO objetivo foi investigar a prevalência e duração da ausência de professores ao trabalho por distúrbio vocal no Brasil e a associação com os fatores de trabalho e situação de saúde. Estudo transversal, com amostra representativa composta por 6.510 professores da Educação Básica, de ambos os sexos, realizado de outubro de 2015 a março de 2016. A variável dependente refere-se ao relato do professor quanto à ausência ao trabalho por problema de voz nos últimos 12 meses. As variáveis independentes tratam de questões da situação de trabalho e do sistema de saúde. Realizou-se análise descrita da prevalência e duração da ausência por problema vocal. A associação entre o evento de interesse e as demais variáveis foi baseada na razão de prevalência e intervalos de 95% de confiança, usando-se a regressão de Poisson. O principal motivo que afastou o professor da sala de aula foi o distúrbio de voz (17,7%), a duração da maioria dos afastamentos (78%) foi por um período curto (até sete dias). No modelo multivariado final, ajustado pela variável sexo, a maior prevalência de ausência por distúrbio vocal ocorreu entre os professores das regiões Norte e Nordeste, com maior duração de deslocamento para o trabalho, relato de diagnóstico de doença ocupacional e que procuraram pelo serviço de saúde, se ausentaram por problema emocional e problema respiratório no mesmo período de 12 meses. É elevada a prevalência de faltas ao trabalho por problema de voz por um curto período de tempo, que se mostrou associada à presença de outras comorbidades. Fatores macroestruturais indicam o caráter social do processo de adoecer e faltar ao trabalho dos docentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Saúde Pública-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAbsentismopt_BR
dc.subjectDistúrbios da Vozpt_BR
dc.subjectProfessores Escolarespt_BR
dc.subject.otherAbsentismopt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da Vozpt_BR
dc.subject.otherProfessores Escolarespt_BR
dc.titleAusência ao trabalho por distúrbio vocal de professores da educação básica no brasilpt_BR
dc.title.alternativeWork absenteeism due to voice disorders in Brazilian schoolteacherspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/0102-311X00171717pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ausência ao trabalho por distúrbio vocal de pdfa.pdf176.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.