Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62272
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBarbara Antunes Rezendept_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorAirton Marimho da Silvapt_BR
dc.creatorAda Ávila Assunçãopt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T16:45:25Z-
dc.date.available2024-01-02T16:45:25Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issueE190063pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage13pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/1980-549720190063pt_BR
dc.identifier.issn19805497pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62272-
dc.description.abstractObjective: To determine the prevalence of the perception of loud noise in basic education schools in Brazil and the associated factors. Methods: A cross-sectional study with a representative national sample of teachers. The data collection was conducted with 6,510 teachers from October 2015 to March 2016. All teachers answered a telephone questionnaire with questions related to health and working conditions. The measure of association was prevalence ratio, estimated using Poisson regression. Results: The prevalence of reported loud occupational noise was 33.0%. There was a positive association in the outcome of classroom disturbance reports (PR = 3.41; 95%CI 3.07 – 3.75), feeling of working under high-pressure levels (PR = 1.33; 95%CI 1.22–1.45), having suffered verbal abuse from students (PR = 1.21; 95%CI 1.11–1.31), teaching in different teaching modalities (PR = 1.21; 95%CI 1.02–1.42), more than 30 active teachers in the school (PR = 1.28; 95%CI 1.07–1.54). The teachers who reported a pleasant school environment (PR = 0.81; 95%CI 0.75–0.87), along with the teachers who worked in rural areas (PR = 0.84; 95%CI 0.75–0.95), experienced less noise at work. Conclusion: The prevalence of loud noise perception in Brazilian schools reached high levels and showed statistical significance with the characteristics of schools and teacher’s work environment. These results demonstrate the need for developing public policies that take into consideration the reduction of noise levels in schools.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Estimar a prevalência e os fatores associados à percepção de ruído intenso nas escolas da educação básica no Brasil. Métodos: Estudo transversal com amostra nacional representativa dos professores. A coleta de dados foi realizada com 6.510 professores, de outubro de 2015 a março de 2016. Todos os professores responderam a um questionário via telefone com perguntas referentes à saúde e às condições de trabalho. A medida de associação foi a razão de prevalência (RP), estimada com a regressão de Poisson. Resultados: A prevalência de ruído ocupacional intenso referido foi de 33,0%. Houve associação positiva ao desfecho os relatos de agitação em sala de aula (RP = 3,41; IC95% 3,07 – 3,75), percepção de trabalhar sob alto nível de exigência (RP = 1,33; IC95% 1,22 – 1,45), ter sofrido violência verbal praticada pelos alunos (RP = 1,21; IC95% 1,11 – 1,31), lecionar para diferentes modalidades de ensino (RP = 1,21; IC95% 1,02 – 1,42) e a escola contar com número de professores atuantes superior a 30 (RP = 1,28; IC95% 1,07 – 1,54). Os professores que relataram um ambiente agradável na escola (RP = 0,81; IC95% 0,75 – 0,87), assim como os que atuavam na área censitária rural (RP = 0,84; IC95% 0,75 – 0,95), perceberam menor ruído no trabalho. Conclusão: A prevalência de percepção de ruído intenso nas escolas brasileiras foi elevada e apresentou significância estatística com as características da escola e do trabalho de professores da educação básica. Esses achados demonstram a necessidade de planejamento de políticas públicas que considerem a redução dos níveis de ruído no ambiente escolar.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Epidemiologia-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRuído Ocupacionalpt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectSaúde do trabalhadorpt_BR
dc.subjectCondições de Trabalhopt_BR
dc.subjectEstudos transversaispt_BR
dc.subject.otherRuído Ocupacionalpt_BR
dc.subject.otherDocentespt_BR
dc.subject.otherSaúde ocupacionalpt_BR
dc.subject.otherCondições de Trabalhopt_BR
dc.subject.otherEstudos transversaispt_BR
dc.titleFatores associados à percepção de ruído ocupacional intenso pelos professores da educação básica no brasilpt_BR
dc.title.alternativeFactors associated with perception of loud occupational noise by school teachers in basic education in Brazipt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/1980-549720190063pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatores associados à percepção de pdfa.pdf176.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.