Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62370
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMariângela Spotti Lopes Fujitapt_BR
dc.creatorGercina Ângela de Limapt_BR
dc.creatorFranciele Marques Redigolopt_BR
dc.date.accessioned2024-01-02T19:22:41Z-
dc.date.available2024-01-02T19:22:41Z-
dc.date.issued2022-11-24-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage139pt_BR
dc.citation.epage163pt_BR
dc.identifier.issn2764-3743pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62370-
dc.description.abstractIntroduction: The word context has different interpretations, depending on the terminological approach given to it, in relation to language, it can be considered from the terminological point of view, linguistic context, and metalinguistic. On the other hand, the context in the scope of Information Science, the context is observed by the informational environment in which the production, representation and use of information occurs, in this sense this research aims to clarify the context as an expression for the representation of knowledge domains. Objective: This article aims to study the interdisciplinary relations of the concept "context", from the definitions suggested by the authors of the sample selected for the research, to trace borderline perspectives in the areas of knowledge and verify their interdisciplinary occurrence. Methodology: In this sense, the following question was made to direct this study: what are the conceptual aspects of the areas of knowledge that subsidize the interdisciplinary relations about context? The sample will consist of 36 definitions extracted from the 89 documents in the research universe. Besides the constitutive elements of the concept context, it will also use the author's training category and area of knowledge from which these definitions originated. For data analysis, it will use the Content Analysis method, proposed by Bardin (2011). Results: The elements that constitute the definitions of the analyzed documents are distributed in: person with 27%, event with 26%, object with 23%, environment with 20% and place with 4%; these definitions are distributed in several areas of knowledge with the authors' backgrounds and publications in diverse areas. Final Considerations: The applications of context elements in the fields of Knowledge Organization, Information Science, and Computer Science explain the interdisciplinary relationships that the concept of context maintains in the different fields of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A palavra contexto possui diversas interpretações, dependendo da abordagem terminológica que lhe é dada, em relação a linguagem, pode ser considerado do ponto de vista terminológico, contexto linguístico, e o metalinguístico. Por outro lado, no âmbito da Ciência da Informação o contexto é observado pelo ambiente informacional no qual ocorre a produção, a representação e o uso da informação. Neste sentido esta pesquisa visa esclarecer o contexto enquanto expressão para a representação de domínios de conhecimento. Objetivo: Este artigo tem como objetivo estudar as relações interdisciplinares do conceito contexto, a partir das definições sugeridas pelos autores da amostra selecionada pela investigação, para traçar perspectivas fronteiriças nas áreas do conhecimento e verificar sua ocorrência interdisciplinar. Metodologia: Nesse sentido, foi feito o seguinte questionamento para direcionar este estudo: quais são os aspectos conceituais das áreas de conhecimento que subsidiam as relações interdisciplinares sobre contexto? A amostra será composta de 36 definições extraídas dos 89 documentos do universo da pesquisa. Além dos elementos constitutivos do conceito contexto utilizará, também, a categoria de formação do autor e área de conhecimento das quais originaram essas definições. Para análise dos dados, utilizará o método Análise de conteúdo, proposto por Bardin (2011). Resultados: Os elementos que constituem as definições dos documentos analisados estão distribuídos em: pessoa com 27%, evento com 26%, objeto com 23%, ambiente com 20% e local com 4%; essas definições estão distribuídas em diversas áreas do conhecimento com formação dos autores e publicações em áreas diversificadas. Considerações Finais: As aplicações dos elementos do contexto nas áreas de Organização do Conhecimento, Ciência da Informação e Ciência da Computação explicam as relações interdisciplinares que o conceito de contexto mantém nas diferentes áreas de conhecimento.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFrontiers of Knowledge Representationpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectContextopt_BR
dc.subjectRepresentação do conhecimentopt_BR
dc.subjectRelações interdisciplinarespt_BR
dc.subject.otherCiência da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua Portuguesa - Contextopt_BR
dc.subject.otherRepresentação do conhecimento (Sistemas especialistas)pt_BR
dc.titleA interdisciplinaridade conceitual de contexto na perspectiva da representação do conhecimentopt_BR
dc.title.alternativeThe conceptual interdisciplinarity of context in the perspective of knowledge representationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/fronteiras-rc/article/view/41823pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0735-3856pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6277-2960pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.