Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCintia Alves Desouzapt_BR
dc.creatorDanielle Cristine Marquespt_BR
dc.creatorAndrezza Gonzalez Escarcept_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.date.accessioned2024-01-03T15:40:40Z-
dc.date.available2024-01-03T15:40:40Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issuee2366pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-6431-2020-2366pt_BR
dc.identifier.issn23176431pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62416-
dc.description.abstractTo review studies investigating the existing interface between central auditory processing and reading processes in children and adolescents. Research strategy: Studies published from 2008 to 2019 were selected through a bibliographic survey in the following electronic databases: BVS - Lilacs (Virtual Health Library) and PubMed (US National Library of Medicine). Selection criteria: Studies available in full; published in Portuguese, English or Spanish; performed with children or adolescents; and that addressed the central auditory processing interfaces and reading processes. Literature review articles and articles with a lower level of scientific evidence were excluded. Results: A total of 1124 studies were found in the databases searched. Of these, 19 were excluded as they were on more than one base. The titles and abstracts of 1105 articles were analyzed, of which 92 were selected for full reading and, at the end, 46 articles were selected. In the review, it was observed that most studies were cross-sectional, evaluated temporal processing skills and compared groups of students with and without reading difficulties. Conclusion: Studies have shown that there is an association between reading and listening skills, as difficulty in listening skills tasks is common in participants with reading skills difficulties.pt_BR
dc.description.resumoObjetivos: Revisar estudos que investigaram a interface existente entre processamento auditivo central e processos de leitura em crianças e adolescentes. Estratégia de pesquisa: Foram selecionados estudos publicados no período de 2008 a 2019, por meio de levantamento bibliográfico nas bases de dados eletrônicas BVS - Lilacs (Biblioteca Virtual em Saúde) e PubMed (US National Library of Medicine). Critérios de seleção: Estudos disponíveis na íntegra; publicados em português, inglês ou espanhol; realizados com crianças ou adolescentes e que abordaram as interfaces de processamento auditivo central e processos de leitura. Foram excluídos artigos de revisões de literatura e artigos com menor nível de evidência científica. Resultados: Foram encontrados 1124 estudos nas bases de dados pesquisadas. Destes, 19 foram excluídos, pois estavam em mais de uma base. Analisaram-se os títulos e resumos de 1105 artigos, sendo que 92 foram escolhidos para a leitura na íntegra e, ao final, 46 artigos foram selecionados. Na revisão, observou-se que a maior parte dos estudos era de delineamento transversal, avaliava habilidades do processamento temporal e realizava comparação entre grupos de escolares com e sem dificuldades em relação à leitura. Conclusão: Os estudos revelaram que existe associação entre leitura e habilidades auditivas, à medida que a dificuldade em tarefas de habilidades auditivas é comum em participantes com dificuldades em habilidades de leiturapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAudiology - Communication Research-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPercepção auditivapt_BR
dc.subjectTestes Auditivospt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectDesenvolvimento do Adolescentept_BR
dc.subject.otherPercepção auditivapt_BR
dc.subject.otherTestes Auditivospt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento do Adolescentept_BR
dc.titleProcessamento auditivo central e processos de leitura em crianças e adolescentes: revisão integrativapt_BR
dc.title.alternativeCentral auditory processing and reading processes in children and adolescents: integrative reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/2317-6431-2020-2366pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Processamento auditivo central e processos de leitura em pdfa.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.