Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62417
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGraziela Nunes Alfenas Fernandespt_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.date.accessioned2024-01-03T15:48:46Z-
dc.date.available2024-01-03T15:48:46Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-1782/20192019247pt_BR
dc.identifier.issn23171782pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62417-
dc.description.abstractTo verify the association between motivation to learn, quality of life, health self-perception, and environmental, school and behavioral resources of students in a private middle school. Methods: This is an observational, analytical, cross-sectional study conducted with 124 adolescents using the following instruments: Participant Characterization, Learning Motivation Scale (LMS), Self-perceived Health Questionnaire, Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Pediatric Quality of Life Inventory™ (PedsQL) (Self-report) - conducted with the students, and Brazilian Criteria of Economic Classification Questionnaire, PedsQL (Parent Proxy-report) and Home Environment Resources Scale (HERS) - responded by the parents and/or legal guardians. School performance was assessed by the average scores of students in the period investigated. Descriptive, bivariate, and multivariate analyses were performed to assess the association between response and explanatory variables. Results: The study sample was composed mostly of socioeconomic class A female students who evaluated their health as good or excellent. The Learning Goal domain of the LMS presented higher average results compared with those of the other domains. Most students performed well or very well in the PedsQL and presented positive self-ratings in the three dimensions (physical, emotional and social functioning) of this instrument. Motivation to learn was associated with the quality of life, learning strengths, and self-perceived health of adolescents. Conclusion: Considering the peculiarity of adolescence and the complexity of the learning process and its consequences, parents and educators play a fundamental role in learning motivation.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: verificar a associação entre motivação para aprender, qualidade de vida, autopercepção de saúde e recursos ambientais, escolares e comportamentais de estudantes do ensino fundamental de uma escola de financiamento privado. Método: estudo observacional, analítico e transversal realizado com 124 estudantes, que responderam aos instrumentos Caracterização dos Participantes, Escala de Motivação para a Aprendizagem, Autopercepção de Saúde, Questionário de Capacidades e Dificuldades e Questionário Pediátrico sobre Qualidade de Vida. O Critério de Classificação Econômica Brasil, a versão do Questionário Pediátrico sobre Qualidade de Vida para pais e o Inventário de Recursos do Ambiente Familiar foram respondidos pelos pais ou responsáveis. O desempenho escolar foi obtido pela média do aproveitamento nas disciplinas no período pesquisado. Foram realizadas análises descritiva, bivariada e multivariada para a avaliação da associação entre as variáveis resposta e explicativas. Resultados: a maioria dos participantes era do sexo feminino, pertencia à classe econômica A e avaliou sua saúde como boa ou excelente. O domínio Meta-aprender da Escala de Motivação para a Aprendizagem apresentou a maior média quando comparado aos outros domínios. A maioria dos estudantes apresentou desempenho bom ou muito bom e grande parte avaliou positivamente as três dimensões da qualidade de vida. A motivação para aprender mostrou-se associada à qualidade de vida, às capacidades dos adolescentes e à autopercepção de saúde. Conclusão: considerando a peculiaridade da adolescência e a complexidade do processo de aprendizagem e suas consequências, ressalta-se a importância dos pais e educadores no estímulo por aprender.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCoDAS-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectFatores Socioeconômicopt_BR
dc.subjectDesempenho acadêmicopt_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectQualidade de Vidapt_BR
dc.subjectAutoimagempt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherDesempenho acadêmicopt_BR
dc.subject.otherMotivaçãopt_BR
dc.subject.otherQualidade de Vidapt_BR
dc.subject.otherAutoimagempt_BR
dc.subject.otherFatores Socioeconômicospt_BR
dc.titleMotivação para aprender no ensino fundamental e a associação com aspectos individuais e contextuaispt_BR
dc.title.alternativeMotivation to learn in elementary school and the association with individual and contextual aspectspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi.org/10.1590/2317-1782/20192019247pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Motivação para aprender no ensino pdfa.pdf474.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.