Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62462
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTaísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalvespt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorMaria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-05T16:06:12Z-
dc.date.available2024-01-05T16:06:12Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue27pt_BR
dc.citation.spage465pt_BR
dc.citation.epage488pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26514/inter.v9i27.2968pt_BR
dc.identifier.issn2177-7691pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62462-
dc.description.abstractThis article proposes a discussion about the interface between Special Education and Rural Education in the Minas Gerais (MG) State, from the systematization and analysis of microdata from school census of Basic Education in the State, from 2007 to 2017. Initially in the text was presented a succinct historical panorama on the theme of specialized education and rural education in MG. For this study, was used the enrolment microdata referent to MG State accordingly to the variables: school localization, teaching modality, differentiated localization of school and types of special education needs (NEE). The results indicated that in the analysed period there was an increase of 222,5% of special education enrolment in rural schools; with concentration in regular education, followed by special education, Education of Youth and Adults (EJA) and professional education, respectively. These enrolment are predominant situate in rural school that did not present a differentiated localization (average of 94,55%), and indicate a tendency to amplify in the remaining quilombola, indigenous and settlement areas. The number of students enrolment with intellectual deficiency reached an increase of 716,69% in the analysed period and corresponded, in average, 61,18% of total NEE.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo propõe uma discussão sobre a interface Educação Especial e Educação do Campo no estado de Minas Gerais (MG), a partir da sistematização e análise dos microdados do censo escolar da Educação Básica no estado, no período de 2007 a 2017. O texto se inicia com a apresentação de um breve panorama histórico sobre a temática da educação especializada e da educação do campo em MG. Para realização desse estudo, utilizou-se os microdados de matrículas referentes ao estado de MG segundo as variáveis: localização da escola, modalidade de ensino, localização diferenciada da escola e os tipos de necessidade educacional especial (NEE). Os resultados indicaram que no período analisado houve uma ampliação de 222,5% das matrículas da educação especial em escolas no campo, com concentração na educação regular, seguida respectivamente pela educação especial, Educação de Jovens e Adultos (EJA) e ensino profissionalizante. Essas matrículas se situam predominantemente em escolas rurais que não apresentam uma localização diferenciada (em média 94,55%) e indicam uma tendência de ampliação em área remanescente de quilombo, terra indígena e área de assentamento. O número de matrículas de alunos com deficiência intelectual atingiu um acréscimo de 716,69% no período e correspondeu, em média, a 61,18% do total das NEE.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfaces da educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectCenso escolarpt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherEducação rural - Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherCenso escolarpt_BR
dc.titleTendência das matrículas da educação especial em escolas no campo em Minas Gerais (2007-2017)pt_BR
dc.title.alternativeTendency of special education enrolment in rural schools in Minas Gerais (2007-2017)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/2968pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5589-584Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4044-6723pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.