Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62465
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLibéria Rodrigues Nevespt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorCarla Mercês da Rocha Jatoba Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-05T16:07:10Z-
dc.date.available2024-01-05T16:07:10Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume44pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2175-623684853pt_BR
dc.identifier.issn2175-6236pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62465-
dc.description.abstractThis article analyzes the meanings of the document National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and its relevance for the definition of directions for disabled students’ schooling in Brazil in the last ten years. It highlights the centrality conferred by the Policy on Specialized Educational Assistance (SEA), as a complement and/or supplement to common education, in the process of school inclusion. Therefore, it is proposed a dialogue with the psychoanalytic discourse, in order to problematize the place attributed to SEA in this context, as well as the persistence of segregating movements, which insist on enrolling even if the political orientation proposes an inclusive education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa os significados do documento Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) e sua relevância para a definição dos rumos da escolarização dos estudantes com deficiência no Brasil, nos últimos dez anos. Destaca a centralidade conferida pela Política ao Atendimento Educacional Especializado (AEE), como complementar e/ou suplementar ao ensino comum, no processo de inclusão escolar. Diante disso, propõe-se uma interlocução com o discurso psicanalítico, de modo a problematizar o lugar atribuído ao AEE nesse contexto, bem como a persistência de movimentos segregadores, que insistem em se inscrever mesmo que a orientação política proponha uma Educação Inclusiva.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação & realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectAtendimento educacional especializadopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subject.otherEducação especial - politica governamental - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherNecessidades especiais - educaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.titlePolítica de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusivapt_BR
dc.title.alternativeSpecial education policy and the challenges of an inclusive perspectivept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edreal/a/J8j5ZYK99htRZyQnW7Cqbrs/abstract/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7818-4434pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva.pdf304.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.