Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/62466
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Thais Alvim Victorino | pt_BR |
dc.creator | Mônica Maria Farid Rahme | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-01-05T16:07:28Z | - |
dc.date.available | 2024-01-05T16:07:28Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 20 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 142 | pt_BR |
dc.citation.epage | 166 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-9250 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/62466 | - |
dc.description.abstract | This paper introduces part of a research already done about the school life of young deaf people in high school, and it highlights some aspects related to the youth situation of these students, for example, the relationship among the family, the job and the free time. The study was performed in the city of Belo Horizonte/MG, in a public school, for about seven months. A total of nine deaf people from two classes were followed-up, seven females and two males. However, will be emphasized, in this article, the interviews with four of these students. The case study was chosen so that this research could be performed, which study contemplates the participant observation, interviews with semi-structured guidelines and questionnaire application. Based on the investigation, we could verify that the relationships set among the families seem to influence in how the young build its youth situation. The data from the questionnaires added to the observations at field have shown certain approach of the results found in the research “Profile of the Brazilian youth” (2005), which indicates the linguistic particularity as a factor which distinguishes the young, not as much in their practices, but related to whom the activities are developed. The young people who communicate entirely through Brazilian Sign Language (LIBRAS), for example, are limited to the interaction of their peers. Regarding to the labor, the young deaf people also look like the young hearing people concerning to the meanings they assign to the labor activity and to the aspirations for the future. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo busca apresentar parte de uma pesquisa já finalizada sobre o cotidiano escolar de jovens surdos no ensino médio, destacando aspectos relacionados à condição juvenil destes estudantes, como, dentre outras, por exemplo, a relação com a família, o trabalho e o tempo livre. O estudo foi realizado na cidade de Belo Horizonte – MG, em uma escola da rede pública de ensino durante o período de aproximadamente sete meses. Foram acompanhadas duas turmas com um total de nove surdos, sendo sete do sexo feminino e dois do sexo masculino. Para a realização da pesquisa, optamos por utilizar o estudo de caso que contempla a observação participante, entrevistas com roteiro semiestruturado e aplicação de questionário. A partir da investigação realizada, verificamos que as relações estabelecidas com as famílias parece influir em como o jovem constrói a sua condição juvenil. Os dados do questionário somado às observações no campo mostram uma aproximação dos resultados encontrados na pesquisa “Perfil da juventude brasileira” (2005), o que indica a particularidade linguística como um fator o que diferencia os jovens, não tanto em suas práticas, mas em relação à com quem as atividades são desenvolvidas. Os jovens que se comunicam exclusivamente através da Libras, por exemplo, se limitam ao convívio de seus pares. No que diz respeito ao trabalho, os jovens surdos também se assemelham aos jovens ouvintes no que diz respeito aos significados que atribuem à atividade laboral e às aspirações em relação ao futuro. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista de ciências humanas | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Surdez | pt_BR |
dc.subject | Juventude | pt_BR |
dc.subject | Ensino Médio | pt_BR |
dc.subject | Condição juvenil | pt_BR |
dc.subject.other | Surdez | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescente | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino médio | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescência | pt_BR |
dc.title | A condição juvenil de surdos no ensino médio | pt_BR |
dc.title.alternative | The youth situation of the deaf people in high school | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3388 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A condição juvenil de surdos no ensino médio.pdf | 358.79 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.