Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorThais Alvim Victorinopt_BR
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.date.accessioned2024-01-05T16:07:28Z-
dc.date.available2024-01-05T16:07:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage142pt_BR
dc.citation.epage166pt_BR
dc.identifier.issn1981-9250pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62466-
dc.description.abstractThis paper introduces part of a research already done about the school life of young deaf people in high school, and it highlights some aspects related to the youth situation of these students, for example, the relationship among the family, the job and the free time. The study was performed in the city of Belo Horizonte/MG, in a public school, for about seven months. A total of nine deaf people from two classes were followed-up, seven females and two males. However, will be emphasized, in this article, the interviews with four of these students. The case study was chosen so that this research could be performed, which study contemplates the participant observation, interviews with semi-structured guidelines and questionnaire application. Based on the investigation, we could verify that the relationships set among the families seem to influence in how the young build its youth situation. The data from the questionnaires added to the observations at field have shown certain approach of the results found in the research “Profile of the Brazilian youth” (2005), which indicates the linguistic particularity as a factor which distinguishes the young, not as much in their practices, but related to whom the activities are developed. The young people who communicate entirely through Brazilian Sign Language (LIBRAS), for example, are limited to the interaction of their peers. Regarding to the labor, the young deaf people also look like the young hearing people concerning to the meanings they assign to the labor activity and to the aspirations for the future.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo busca apresentar parte de uma pesquisa já finalizada sobre o cotidiano escolar de jovens surdos no ensino médio, destacando aspectos relacionados à condição juvenil destes estudantes, como, dentre outras, por exemplo, a relação com a família, o trabalho e o tempo livre. O estudo foi realizado na cidade de Belo Horizonte – MG, em uma escola da rede pública de ensino durante o período de aproximadamente sete meses. Foram acompanhadas duas turmas com um total de nove surdos, sendo sete do sexo feminino e dois do sexo masculino. Para a realização da pesquisa, optamos por utilizar o estudo de caso que contempla a observação participante, entrevistas com roteiro semiestruturado e aplicação de questionário. A partir da investigação realizada, verificamos que as relações estabelecidas com as famílias parece influir em como o jovem constrói a sua condição juvenil. Os dados do questionário somado às observações no campo mostram uma aproximação dos resultados encontrados na pesquisa “Perfil da juventude brasileira” (2005), o que indica a particularidade linguística como um fator o que diferencia os jovens, não tanto em suas práticas, mas em relação à com quem as atividades são desenvolvidas. Os jovens que se comunicam exclusivamente através da Libras, por exemplo, se limitam ao convívio de seus pares. No que diz respeito ao trabalho, os jovens surdos também se assemelham aos jovens ouvintes no que diz respeito aos significados que atribuem à atividade laboral e às aspirações em relação ao futuro.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de ciências humanaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSurdezpt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectCondição juvenilpt_BR
dc.subject.otherSurdezpt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherAdolescênciapt_BR
dc.titleA condição juvenil de surdos no ensino médiopt_BR
dc.title.alternativeThe youth situation of the deaf people in high schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3388pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A condição juvenil de surdos no ensino médio.pdf358.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.