Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62477
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMônica Maria Farid Rahmept_BR
dc.creatorAnamaria Fernandes Vianapt_BR
dc.date.accessioned2024-01-08T16:22:44Z-
dc.date.available2024-01-08T16:22:44Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage41pt_BR
dc.citation.epage61pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/periferia.2022.64963pt_BR
dc.identifier.issn1984-9540pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62477-
dc.description.abstractThis paper presents the Arte e Diferença (Art and Difference) extension project, which has been developed at the Federal University of Minas Gerais since 2017. The project initially consisted of holding artistic workshops for youngsters and adults with and without disabilities. Because of the pandemic, this setting underwent changes in 2020 and 2021. This paper discusses five guiding principles of the project: accessibility, ludicity, authorship, articulation between the singular and the collective, and selflessness, evincing the bond of these principles with the work path proposed. It focuses on elements related to the project’s methodological proposal and its effects on the students’ formative path, considering that the issue of disability still occupies a secondary position within university education. The concepts of hospitality and plasticity are resumed to reflect on the place occupied by the other, especially when the other’s experience is placed in the foreigner’s dimension, easily framed in labels and knowledge previously defined. The potential of the extension program linked to teaching and research activities is highly evidenced throughout this paper, as an aspect that favors the university engagement with the issues and challenges experienced by subjects nowadays.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta o Projeto de extensão Arte e Diferença, desenvolvido na Universidade Federal de Minas Gerais desde 2017. O projeto consistia, incialmente, na realização de oficinas artísticas com jovens e adultos com e sem deficiência, processo que sofreu alterações nos anos de 2020 e 2021 em decorrência da pandemia. O texto discorre sobre cinco princípios norteadores do projeto: acessibilidade, ludicidade, autoralidade, articulação entre o singular e o coletivo, curiosidade pelo outro, evidenciando o entrelaçamento desses princípios ao percurso de trabalho proposto . O texto focaliza elementos relacionados à proposta metodológica do projeto e aos seus efeitos para o percurso formativo das estudantes, tendo em vista a constatação de que a temática da deficiência ainda ocupa uma posição secundária na formação universitária. Os conceitos de hospitalidade e plasticidade são retomados para refletir sobre o lugar ocupado pelo outro, sobretudo quando a experiência do outro se coloca na dimensão do estrangeiro, facilmente enquadrado em rótulos e saberes previamente definidos. Ao longo da escrita do artigo, busca-se indicar a potencialidade da extensão, articulada às atividades de ensino e pesquisa, como vertente que favorece um engajamento da universidade com as questões e desafios vivenciados pelos sujeitos na atualidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPeriferiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDeficiênciapt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDeficientespt_BR
dc.subject.otherFormaçãopt_BR
dc.subject.otherUniversidadespt_BR
dc.titleUma experiência formativa no contexto universitário: o projeto Arte e Diferençapt_BR
dc.title.alternativeA formative experience in the university context: the Arte and Diferença projectpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/64963pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2123-2989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5695-2244pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uma experiência formativa no contexto universitário_ o projeto Arte e Diferença.pdf239.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.