Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62512
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarolina Ruosopt_BR
dc.creatorRita Lages Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-09T18:07:01Z-
dc.date.available2024-01-09T18:07:01Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue44pt_BR
dc.citation.spage35pt_BR
dc.citation.epage55pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5965/1984724620442019035pt_BR
dc.identifier.issn1984-7246pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62512-
dc.description.abstractThis paper will address the exhibition of the 7th Edition of the Pampulha Scholarship Program of the Pampulha Museum of Art (MAP). We will analyze the role of artists and curators in the elaboration of criteria for museality values. At first, we will present how an artistic residency can contribute for forming the museums’ collections; considering a process of dialogue between artists and curators, the model of serial organization of the MAP collection, an exclusive type, allows qualified listening of artists —who questioned, in these first two decades of the 21st century, the museum’s identity. In a second moment, we will describe the 2019 exhibition, amid the context of a sense of censorship. We will present the values identified in the works of the artists and their plural perspectives defending the presence of diversity both related to the history of building and the history of the city.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo abordará a exposição da 7ª edição do Programa Bolsa Pampulha do Museu de Arte da Pampulha (MAP); analisaremos o papel dos artistas e dos curadores na elaboração de critérios de valores de musealidade. Em um primeiro momento, apresentaremos como uma residência artística pode contribuir para a formação da coleção dos museus; considerando um processo de diálogo entre artistas e curadores, o modelo de organização em série da coleção do MAP, do tipo exclusivo, possibilita uma escuta qualificada dos artistas, que questionaram nestas duas primeiras décadas do século XXI a identidade do referido museu. Em um segundo momento, descreveremos a exposição de 2019, em meio ao contexto de sensação de censura. Apresentaremos os valores identificados nas obras dos artistas, suas perspectivas plurais em defesa da presença da diversidade, tanto relacionadas à história da edificação como à história da cidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPercursospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectResidências artísticaspt_BR
dc.subjectCritérios de musealidadept_BR
dc.subjectMuseu de Arte da Pampulhapt_BR
dc.subjectExposições de artept_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.subject.otherMuseologiapt_BR
dc.subject.otherMuseus - exposiçõespt_BR
dc.subject.otherMuseu de Arte da Pampulha (Belo Horizonte, MG)pt_BR
dc.titleArtistas, curadores e valores de musealidade: diversidades e branquitude na exposição da 7ª edição do Bolsa Pampulhapt_BR
dc.title.alternativeArtists, curators and museality values: diversity and whiteness in the exhibition of the 7th edition of the Pampulha Scholarship Programpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1984724620442019035pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3340-4357pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.