Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/62574
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRita Lages Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2024-01-11T16:10:08Z-
dc.date.available2024-01-11T16:10:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue38pt_BR
dc.citation.spage1065pt_BR
dc.citation.epage1076pt_BR
dc.identifier.issn2236-0719pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/62574-
dc.description.abstractThis article deals with the naked female adolescent body in the work of Jeanne Louise Milde, a belgian sculptor. She graduated at the Royal Academy of Fine Arts in Brussels and came to Brazil as a member of the European Pedagogical Mission of the State of Minas Gerais. In the city, she acted as a teacher and an artist. She arrived in Brazil with a civilizational european view, towards a land "where there was everything to be done". We present the idea of expanded temporalities, dealing with artists whose formation took place in the academic standards of the nineteenth century and who continued to produce their works throughout the twentieth century. The main work analyzed is the sculpture “As Adolescentes” - The teenagers girls, from 1937, in dialogue with other works of hes own and with the conservatism, the moralism of Minas Gerais, dialoging with the modernity that existed in the state of Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo aborda o corpo adolescente feminino nu na obra de Jeanne Louise Milde, escultora belga, formada na Real Academia de Belas Artes de Bruxelas, que vem para o Brasil como integrante da Missão Pedagógica Europeia do Estado de Minas Gerais. Na cidade, atua como professora e artista. Chega ao Brasil imbuída de um projeto civilizacional, europeu, em direção a uma terra “onde havia tudo por fazer”. A reflexão apresentada parte de temporalidades expandidas a partir de artistas cuja formação se deu nos padrões acadêmicos do século XIX e que continuaram a produzir suas obras ao longo do século XX. A principal obra analisada é a escultura As Adolescentes, de 1937, em diálogo com outras obras de sua autoria e com o conservadorismo, o moralismo das terras mineiras, mas também com os ventos modernos que por lá sopravam.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofColóquio do Comitê Brasileiro de História da Artept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJeanne Louise Mildept_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectCorpo femininopt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherMilde, Jeanne Louise, 1900-1997pt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherNu feminino na artept_BR
dc.subject.otherAdolescentes (meninas) na artept_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleO corpo adolescente feminino na obra de Jeanne Milde: sensualidade, erotismo, inocência e purezapt_BR
dc.title.alternativeThe female adolescent body in the work of Jeanne Milde: sensuality, eroticism, innocence and puritypt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.cbha.art.br/coloquios/2018/anais/pdfs/07%20Rita%20Lages%20Rodrigues.pdfpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9821-4864pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.